Sista praktikperioden

Det har blivit dags för den sista praktikperioden! Tänk vad snabbt den här hösten har gått … nu är det praktik i fem veckor, sen är det endast två veckor kvar i skolbänken och efter det är utbildningen klar och jag är färdig lokförare 🙂 Otroligt …

Fast jag måste ju få ett jobb också – ingenting är riktigt klart ännu, men jag hoppas att det ska ljusna lite den närmaste tiden.

Den här praktiken ska jag vara på SJ i Hallsberg, så det blir en del pendlande, men tidsmässigt skiljer det inte så mycket från att pendla till Stockholm, även om det är längre avståndsmässigt.

Första dagens pass började strax efter kl 10, så jag åkte hemifrån vid kvart över 8, för att komma fram i god tid. Väl framme parkerade jag bilen och gick in i personallokalerna. Där hann jag med att ta en kopp kaffe innan min handledare dök upp. På det här passet är det ganska gott om tid innan man ska avgå med tåget och det är bra när det är första dagen på ett nytt ställe och ny handledare och allt. Vi hann med att prata i lugn och ro och jag fick kvittera ut en ryggsäck och sedan ta ut dagens och morgondagens tågordrar innan det var dags att gå bort till stationen där vårt tågsätt stod.

Först skulle vi köra en X40 (alltså dubbeldäckare) upp till Stockholm via Västerås. Det var några månader sen jag satt i en X40, så det var lite ringrostigt, men efter lite hjälpande instruktioner så kom jag ihåg mer och mer. Körningen gick väldigt bra och vi låg enligt tidtabellen fram till Enköping. Vid Grillby håller man på att byta ut rälsen och där är hastigheten nedsatt, så där började vi tappa tid. Till Bålsta kom vi precis när pendeln skulle avgå och det brukar betyda att man får åka bakom pendeltåget ända in till Stockholm och då blir man rejält försenad. Som tur var lät fjärrtågklareraren oss köra på det ena spåret och pendeln fick ta det andra och när de stod vid Bro kunde vi passera och på så sätt komma före. När vi sedan rullade in till perrongen på Centralen var vi några minuter tidiga 🙂

Efter att ombordpersonalen kollat att ingen var kvar i tågsättet kunde vi byta ände och sedan köra ut till depån i Hagalund, där vi passerade toatömningen för att sedan parkera på anvisat spår. Vi lämnade tågsättet och gick till lunchrummet för att äta en sen lunch och ha nån timmes rast.

När rasten var över gick vi ut till spåret där ett loktåg som skulle gå på SJs Uppsalapendel stod. Vi körde ner det till perrongen på Centralen och lämnade över det till en väntande lokförare. Sen fick vi en halvtimmes rast i väntan på nästa körning.

Vi skulle köra SJ 2000 (alltså före detta X2000) från Stockholm till Arvika. Det var premiär för mig att köra X2 (som fordonet heter som används till SJ 2000), så det var en ny bekantskap. Lite annan placering på reglage och annan bromsteknik med separata reglage för elbroms och tryckluftsbroms, men det gick ganska fort att känna sig bekväm med fordonet. Vårt tåg skulle avgå strax efter 17 och då är det väldigt många tåg som ska avgå nästan samtidigt och kö för att köra fram till perrongerna och ”trångt” på spåren söderut. Vårt tågsätt kördes fram precis när ett annat tåg lämnat perrongen och bara någon minut före vår avgångstid. Vi gjorde ett snabbt förarbyte medan resenärerna tog plats och jag fick en kort instruktion och sedan var det dags att åka iväg några minuter för sent. Vi hade tåg framför oss så vi kunde inte köra för fullt, vilket gjorde att vi tappade ytterligare minutrar. Efter Södertälje Syd hade dock tågen framför oss hunnit undan och vi kunde ligga i marschfart som varierar mellan 160 och 200 km/h. Problemet med att vara sen kommer efter Laxå där man åker in på ”Värmlandsbanan” som är enkelspårig, eftersom man bara kan mötas på vissa ställen. Det är relativt mycket trafik på den banan och är man för sen blir man nerprioriterad och får stå och vänta på mötande tåg. Vi låg mellan 7 och 10 minuter sent, men klarade oss väldigt bra, då även mötande tåg var lite sena och vi kunde därför mötas smidigt på de planerade platserna. Framme vid slutdestinationen Arvika var vi 7 minuter sena och vi kunde nattparkera tågsättet vid en tågvärmepost efter att alla resenärer lämnat tåget.

Vi gick till hotellet några minuter från järnvägsstationen och tog en bit mat innan det var dags att gå upp på rummet för att sova några timmar.