Torsdag

Sista dagen på den här praktikperioden började redan kvart i sex på morgonen. Jag tog som vanligt bilen till Kungsängen och åkte första pendeln klockan 5.05. Igår kväll var det struligt värre på sträckan Sundbyberg – Kallhäll, då kontaktledningen revs ner på två ställen. Det visade sig att det inte var riktigt återställt ännu så här klockan 5 på morgonen – vid Kallhäll var det ett arbetsfordon ute och jobbade med kontaktledningen. Eftersom det var så tidigt på morgonen och trafiken inte riktigt hunnit igång än, så stördes det tåg jag åkte med inte så mycket. Efter Jakobsberg, strax före Barkarby, var det signalfel och vi fick stå still ett tag innan vi sakta kunde rulla vidare. På väg in mot Stockholm C var det ytterligare två stopp vid signaler som inte visade grönt. När jag steg av pendeln på Centralen var vi cirka en kvart försenade och jag ringde min handledare för att tala om att jag var lite sen och sen skyndade jag mig upp till Stockholmstågs lokaler. Väl där inne var jag bara ett par minuter sen, så det var inte så stor skada skedd i alla fall.

Vi hade ett fyratimmars pass i Fordonsreserven direkt på morgonen, men eftersom det var struligt med tågen från Bålsta/Kungsängen-hållet, så hade man redan skickat ut reservfordonet i trafik för att minimera förseningarna. Man gör alltså så att man skickar iväg ett reservtåg på rätt avgångstid från Centralen och så får ordinarie tåget som var sent helt enkelt bli nästa tåg (med nästa tågs tågnummer) som avgår på rätt avgångstid från Centralen. På det här sättet blir inte resenärerna på södra sidan (mot Västerhaninge/Nynäshamn) drabbade av felet på den norra sidan.

Min handledare och jag fick ”perrongtjänst” för att se till att de här tåg- och tågnummerbytena fungerade och att det inte plötsligt saknades någon förare. Men allt gick väldigt smidigt och det uppstod aldrig någon förvirring. Efter någon timme så försvann förseningarna och tågen kom i tid igen. Det sista tåget som var försenat kom till Centralen någon minut före nästa ordinarie tåg som låg i rätt tid och då tog vi ett av dessa tåg ur trafik och alla resenärer fick fortsätta med det andra tåget. Efter att tågvärdarna gått igenom tåget och sett till att de kvarvarande, som inte uppfattat (förmodligen p g a hörlurar med musik i öronen) att tåget tagits ur trafik, lämnade tåget, kunde vi växla oss bort från perrongen ut till reservtågets uppställningsplats. Vi fick sedan sitta där i tåget i knappa två timmar innan vi blev avlösta. Under tiden fyllde min handledare i min praktikbok och sedan visade han mig runt i tåget och jag fick titta in i luckor och skåp som döljer teknisk utrustning, som avstängningsventiler för bromsar, säkringar för dörrar och belysning m m

Efter avlösningen hade vi en timmes rast och då passade vi på att äta våra matlådor. Sen var det dags för ett ”halvvarv” till Uppsala och då vi kom tillbaka tackade jag min handledare för de här tre jättefina veckorna och så gick jag upp till personallokalerna för att återlämna sakerna som jag kvitterade ut första dagen.

Nu blir det direkt en veckas busskörning i norr.