Vi cyklade även idag ner till Västerås Central eftersom vi skulle vara borta över natten. När vi höll på att skriva ut tågorder, fordonslistor och körplaner fick vi reda på att tåget som vi skulle åka med upp till Sala var försenat p g a fordonsskada. Vi fick åka taxi upp till Sala för att hinna i tid till tåget som vi skulle ta över. Precis i samma sekund som vi klev ur taxin rullade tåget in till perrongen 🙂
Jag körde tåget (lok plus 6 personvagnar) upp till Borlänge, där vi kopplade av loket från vagnarna för att kunna göra rundgång och förbereda för returen ner till Stockholm. Efter att ha kopplat till loket i andra änden gjorde vi ett bromsprov för att se att det gick att bromsa vagnarna från loket och när det var godkänt och klart lämnade vi över tåget till en väntande lokförare och vi gick för att vänta på tåget som skulle ta oss till Falun. Där gick vi för att äta mat medan vi väntade på att tåget som vi skulle ta över skulle ankomma. Precis som i torsdags var det ett X55-sätt som vi skulle spaka och när vi installerat oss i förarhytten och gjort kontrollerna före körning, så fanns det tid över för en rundvandring i tågsättet där min handledare visade var de olika tekniska komponenterna är placerade.
När avgångstiden var inne rullade vi iväg från Falun och satte kurs mot Stockholm. Efter 2 timmar och 39 minuter och uppehåll i Borlänge, Säter, Hedemora, Avesta Krylbo, Sala, Uppsala C och Arlanda C rullande vi in på spår 4 på Centralstationen i Stockholm. Där fick vi vänta tills cateringfirman hade avfurnerat (d v s hämtat sakerna från bistron) innan vi kunde åka ut till depån i Hagalund. Där passerade vi fekalietömningen (d v s toalettömningen) innan vi kunde växla vidare till det anvisade uppställningsspåret. Sedan gick vi till övernattningslokalerna och efter att ha intagit en kvällsmacka och samtalat med andra lokförare var det dags att gå till rummet för att få lite sömn.