Fredag

Hade mobilalarmet på 4.30 och gick upp och gjorde mig i ordning för dagens övningar. Strax före halv sex gick jag ner och åt frukost tillsammans med min handledare och andra morgonpigga lokförare. När vi var färdiga gick vi ut till dagens första fordonskombination – ett 269 m långt tågsätt, 1 Rc6-lok i vardera änden och 9 personvagnar däremellan. Totalvikt 601 ton och ca 9.800 hästkrafter 🙂 🙂

Tågsättet var redan klargjort åt oss så vi utförde kontrollerna som skall göras före körning och sedan var vi klara och kunde kontakta platskontrollen i Hagalund för att få klartecken att starta. Vi fick åka ner till Norra Bantorget för att kunna byta riktning och därefter bege oss upp till Uppsala. Där körde vi in på ett spår som avslutas med en stoppbock och så var det dags att öppna dörrarna och flytta oss över till det andra loket igen. På avgångstid satte vi fart mot Stockholm igen – detta var Uppsalapendelns direkttåg ner till huvudstaden, så det var inga stopp efter vägen. Från Häggvik kunde vi rulla hela vägen in till Centralstationen. När tåget var tömt och vi fått klartecken från ombordpersonalen rullade vi tillbaka mot Hagalund igen där vi parkerade tåget på anvisat spår. Sedan letade vi upp ett tåg som skulle ner till Centralen och liftade med det och väl där gick vi upp till personallokalerna för en timmes rast innan nästa uppdrag.

När rasten var avklarad gick vi ner till spår 5 där vårt nästa tågsätt stod och väntade. Vi löste av en kollega och gick ombord på loket för att göra kontrollerna före färd. När tiden var inne och avgångssignalen blinkade rullade vi ut från Centralen och satte kurs mot Borlänge – fast vi skulle bara köra till Sala där vi blev avbytta. Då hade det gått exakt ett dygn sedan vi stod där på perrongen och skulle ta över Borlängetåget …

Vi satte oss i tåget mot Norrköping för att åka pass hem till Västerås och där hoppade vi på våra cyklar och trampade hemåt. Nu är det ledigt i helgen och på måndag och tisdag är det repris av gårdagens och dagens övningar 🙂

Kommentarer är avstängda.