Torsdag

Efter att ha cyklat ner till stationen, åkte vi som passagerare i tåget upp till Sala, där vi skulle ta över ankommande loktåg från Stockholm och köra det upp till Borlänge. Där gjorde vi rundgång på loket, för att tågsättet nästan direkt skulle vända tillbaka mot Stockholm med ny lokförare.

Vi fick åka till Falun med Tåg i Bergslagen för att ta rast där och vänta tills tiden var inne för nästa uppdrag. Vi passade på att äta lunch/middag på en närbelägen hamburgerrestaurang och gick sedan tillbaka till stationen när tåget som vi skulle ta över var i antågande 🙂

Vi skulle köra SJs snabbtåg (SJ3000) från Falun till Stockholm.

X55 3358 i Falun

Det är av typen X55 och riktigt påkostat inuti. Och det var riktigt trevligt att köra också. Snabb acceleration och bra och exakta bromsar. Mellan Morgongåva och Järlåsa råkade vi ut för ett s k balisfel igen, precis som vi gjorde i Sundbyberg för knappt en vecka sedan. Den här gången körde vi dock i 140 km/h och det gick inte att kvittera bort bromsningen förrän vi stod helt stilla … Sedan fick vi köra i 80 km/h en bra bit tills tågskyddssystemet hade fått tillbaka all information och kunde övervaka oss ordentligt igen.

Sista biten – från Arlanda ner mot Stockholm – kunde jag gasa på till 200 km/h 🙂 Efter att ha ankommit Stockholm C på utsatt tid och passagerarna hade lämnat tåget, fick vi vänta någon minut på att cateringfirman skulle komma och hämta sina saker från bistron. Därefter kunde vi gå till förarhytten i andra änden och köra ut till Hagalundsdepån där både tåget och vi skulle övernatta.

Kommentarer är avstängda.