Västerås – Stockholm – Mora

Idag hade vi samma körning som förra onsdagen då jag gjorde min första praktikdag. Efter att ha cyklat ner till stationen och tagit ut körplan och tågorder, åkte vi ut till depån för att klargöra dagens tågsätt. Det var två multipelkopplade dubbeldäckare, dock var båda tvåvagnarsversionen och inte som brukligt är en med tre vagnar och en med två. Det betyder att det skulle bli extra trångt ombord för de resande idag.

När vi var klara begärde vi växling ner till perrongen vid Centralen och sen inväntade vi avgångstiden med att hämta varsin kopp kaffe. På utsatt tid avgick vi mot Stockholm. Det var lite skillnad att köra idag mot hur det kändes förra veckan, då det var första gången. 🙂 Resan gick utan problem och vi höll tidtabellen trots att den är lite snäv och man måste hålla sig i sitt tidsspann – i alla fall när man kommer fram till Kungsängen – annars kan man lätt hamna bakom ett pendeltåg och då rinner minutrarna iväg.

Vid infarten i Sundbyberg råkade vi ut för ett s k balisfel – d v s någon form av fel i informationen som tågskyddssystemet (ATC) får från de gula plattorna i spåret (baliserna). Eftersom ATC:n inte vet vad som gäller så utlöser den en bromsning och så får man kvittera bort larmet när hastigheten sänkts och så gäller vissa restriktioner fram till nästa huvudsignal. Eftersom vi var alldeles före plattformen när ATC:n bromsade så blev vi inte så drabbade ändå. Min handledare ringde till fjärrtågklareraren och anmälde balisfelet.

Inne på Stockholm Central delade vi tågsättet och en lokförare (också med elev) från Stockholm tog över det ena, medan vi flyttade det andra till ett annat spår, där det på en gång skulle avgå mot Linköping med ny besättning. Vi gick upp till SJ’s personalrum en trappa upp och tog det lugnt i en timme.

När rasten var slut gick vi ner till spår 6 där vårt tågsätt var på ingång – ett Rc6-lok med 6 st vagnar. Vi gjorde ”rundgång” på loket d v s körde runt loket till andra sidan och kopplade på. Därefter följde sedvanligt bromsprov för att se att allt var rätt kopplat. När klockan var slagen (för avgång) rullade vi iväg och satte kurs på Mora. Vi låg bra till i tid ända tills vi kom till Sala där vi kom iväg några minuter sent och sedan fick vi ett oannonserat möte med ett godståg utanför Avesta. Dock ordnade det till sig igen i Borlänge, där vi kunde avgå tidtabellsenligt. Framme i Mora väntade vårt avbyte och vi överlämnade tågsättet med varm hand och gick sedan till hotellet. Precis som förra veckan gick vi ut och åt en försenad lunch/tidig middag och sedan är det rast/vila som gäller på hotellrummet.

I morgon ska vi äta frukost kl 7, så det blir åtminstone lite sovmorgon 🙂

Kommentarer är avstängda.