Onsdag

Idag började jag klockan kvart i sex på morgonen. Efter de sedvanliga förberedelserna med körorder, fordonslistor och kaffe var det dags att gå ut.

På spår 9 på bangården bredvid Centralen stod ett femvagnars loktåg och väntade. Ombordaren och en instruktör höll på att klargöra vagnarna och jag gick till loket för att göra detsamma.

Tillsammans utförde vi bromsprov och därefter backade vi ut från bangården och bort till det så kallade ”Rep-spåret” på andra sidan Svartån.

Där stod vi och väntade på vår tur att få komma fram till spår 1a. När X40-multen avgått vid tio i sju fick vi växlingsväg fram till plattformen.

En minut över sju visade ombordaren handsignalen ”Avgång” och vi åkte iväg. Jag tycker det är så roligt att få köra loktåg och tyvärr blir det inte så ofta. Dels kör jag inte tåg så ofta, dels har vi i Västerås inte så många turer med loktåg längre.

Efter uppehåll i Enköping och Sundbyberg ankom vi till spår 18 på Stockholm C enligt plan någon minut före åtta. Medan resenärerna lämnade vagnarna och ombordaren synade igenom dessa kopplade jag loss loket.

Sedan körde jag runt loket till andra änden av vagnarna – ”rundgång” – och kopplade ihop igen. Jag gjorde också ett bromsprov för att se att det fungerade som det skulle.

Jag körde ut till Hagalund och behövde inte köra genom toatömningen utan kom direkt ut på bangården. Idag blev det ingen rundgång utan jag lämnade tågsättet på anvisad plats.

Nu skulle jag ta mig ner till Centralen igen och då gick jag till spår 17 där en ER1-a snart skulle avgå. Vattentryckaren – alltså personen som fyller färskvatten i tågsätten – hade problem att få av skruvlocket till vattenpåfyllningen i en av vagnarna på ER1-an. Locket är av någon anledning felgängat så att man måste skruva åt ”fel” håll för att ta bort det. Detta satt dock fast som ett berg men efter några minuters kamp med hjälp av en hammare så lossnade det till slut.

På Centralen gick jag upp till Personallokalerna för att ha rast och äta min matlåda.

Vid tjugo i elva stod jag nere vid spår 14 när en X40 från Göteborg rullade in. Jag bytte av föraren som kört från Västerås och gick till andra änden för att förbereda körningen.

Kvart över elva var det dags för avgång och femtiofem minuter senare stannade vi på spår 5 på Västerås C. Där lämnade jag över till föraren som skulle fortsätta till Göteborg.

Nu var dagens arbetspass över och jag gick till omklädningsrummet för att byta om.