Måndag

Den här veckan blir det eftermiddags-/kvällspass för min del. Jag började inte förrän vid kvart över tre på eftermiddagen. Därför blev det en lugn förmiddag hemma.

Jag var som vanligt på jobbet i god tid och förberedde mig för dagens körningar. Jag hann också med ett par koppar kaffe och så pratade jag med kollegor i Personallokalerna.

Tjugo över tre begav jag mig ner till spår 2 för att ta över en ER1-a som var på väg in. Jag bytte av kollegan som kört och snart var vi på väg mot Sala.

Efter att ha stannat på spår 2 i Sala bytte jag ände och när klockan var fem över fyra kunde vi köra iväg igen.

Allt rullade på enligt tidtabell och vi avverkade uppehållen i Ransta, Västerås, Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna och Hälleforsnäs.

Strax innan uppehållet i Flen fick jag information om att vi skulle byta tågsätt i Katrineholm. Det var en annan ER1-a som var på väg från Hallsberg mot Stockholm som hade fel på vindrutetorkaren i ena änden. Därför måste den snarast styras mot verkstaden. Det omlopp som mitt fordon befann sig i skulle till verkstaden i kväll och då passade det bra med ett byte.

Det var väldigt bra ordnat i Katrineholm. Jag rullade in till spår 4 samtidigt som den andra ER1-an ankom till spår 3 det vill säga vid samma plattform. Det var alltså bara att gå rätt över till andra sidan plattformen för alla inblandade – förare, ombordare och resenärer.

Vi tappade endast två minuter på hela proceduren. Det gick mycket smidigare än vad jag kunnat föreställa mig.

Nu återstod bara uppehållet i Norrköping innan vi stannade på spår 4 i Linköping vid fem i sju. Jag blev avbytt och gick bort till Personallokalerna för att äta min matlåda.

Vid tio i åtta gick jag tillbaka till järnvägsstationen. Tåget jag skulle byta av var försenat. Det hade blivit signalfel vid avgången från Sala och sedan hade förseningen bara ökat på.

Ett par minuter efter avgångstid rullade en Regina in till spår 4. Jag bytte av föraren som kört och gick snabbt till andra änden för att göra mig klar.

Knappt tio minuter senare än planerat – vid tjugo över åtta – lämnade vi så Linköping för dagen och satte kurs norrut.

Förseningen höll i sig hela vägen. Eftersom tågmötena kommer i otakt på enkelspårssträckan mellan Flen och Eskilstuna så tappar man det man lyckats ta igen.

När vi ankom till spår 3a på Västerås C vid fem över halv elva var det drygt 10 minuter senare än planerat.

Efter att tågsättet var synat körde jag ut och parkerade på spår 8 på bangården bredvid Centralen.

Klockan hade precis passerat elva när jag gick hemåt i sommarnatten.