Onsdag

Idag var det dags att gå till jobbet och sätta på mig instruktörskläderna igen. Det saknades en instruktör på en ER1-fordonsutbildning och därför fick jag hoppa in.

Klockan sju satt jag i ett loktåg för att ta mig till Stockholm. Där hann jag med en kopp kaffe i Personallokalerna. Sen gick jag ner till spår 14 där en ER1-a från Nyköping skulle ankomma. Jag liftade med den när den kördes ut till Älvsjö Godsbangård.

Klockan nio hade alla fyra elever dykt upp i baracken som tjänstgör som Personallokaler. Det här var dag 2 på teoridelen och vi började med att gå igenom repetitionsfrågorna från gårdagen.

Sedan var det dags att gå ut till spår 47 där två stycken ER1-or stod uppställda. Min instruktörskollega och jag började gå igenom dygnsklargöring på varsitt fordon med två elever var. När eleverna utfört dygnsklargöringen repeterade vi lite från gårdagen och rätade ut några frågetecken.

Vi tog sedan lunch och när alla var tillbaka fortsatte vi med multipelkoppling. Alla fick göra varsin multning och delning.

Därefter fortsatte vi med de olika elsystemen och gick igenom tryckluft och broms. Eleverna fick även utföra en skyddsjordning av högspänningsutrustningen på taket.

Som avslutning på dagen tittade vi på toalettsystemet. I morgon ska eleverna ut på praktikåkning, men då behövs inte min medverkan.

Jag liftade med en ER1-a till Stockholm C där jag var sekunder ifrån att hinna med en X40 hem till Västerås. Det var en halvtimme till nästa avgång så då blev det en kaffe i Personallokalerna under tiden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.