Det har varit några veckor med arbete hemifrån, men idag hade jag fått ett specialuppdrag. Därför gick jag till jobbet i morse vid kvart i sju. Väl framme bytte jag om till mina instruktörskläder. Sedan gick jag upp till vårt instruktörsrum och startade datorn.
Tidigare i veckan åkte två av de tre blåa X12-orna iväg till skroten. Sedan nyår trafikerar ER1-orna delvis den så kallade UVEN-linjen. Detta har gjort att det inte behövs så många X12-or längre. SJ äger de fyra grå X12-orna som dessutom blivit uppgraderade invändigt och dessa räcker gott och väl till för den insats i UVEN-trafiken som behövs av X12-or just nu.
De blå X12-orna, som ägs av Transitio, är inte upprustade invändigt utan inredningen är mer eller mindre original. Därför har de nu nått (järn-)vägs ände.
Idag var det dags för den tredje och sista blå X12-an att göra den sista färden. Den kördes från Linköping. Destinationen var verkstaden en bit utanför Västerås. Där skulle den plockas isär och bli reservdelar till andra syskon i X11-14-familjen.
Eftersom föraren som körde inte hade så kallad platskännedom i Tillberga skulle jag få agera lots.
Några minuter efter nio rullade X12-an in till spår 1a på Västerås C och jag hoppade in i förarhytten. Vi var inte välkomna till Tillberga på direkten eftersom det var ett annat fordon på väg ut från verkstaden. Därför fick vi vänta på vår tur i Västerås.
Strax efter halv tio slog signalen om till grönt och vi kunde åka iväg. Framme på spår 4 i Tillberga växlade vi oss in till verkstaden.
Där mötte växlingspersonalen upp med ett växellok. Det hade nu blivit dags att ta ner strömavtagaren och slå av batterispänningen för sista gången. När växelloket kopplat ihop sig med X12-an lossade vi bromsarna och så puttade de ner X12-an till verkstaden.
Föraren och jag beställde taxi för att åka tillbaka till Västerås.
Därmed var mitt uppdrag över och jag tillbringade resten av arbetsdagen i instruktörsrummet.
Jag är nu ledig i helgen.