Även den här veckan startar arbetet med en ER1-examination i Eskilstuna. Det var också premiär för ER1 på den så kallade UVEN det vill säga sträckan Sala – Västerås – Eskilstuna – Norrköping – Linköping. I nuläget är det två avgångar i vardera riktningen – främst under rusningstrafik – som kommer att gå med ER1. Framöver kommer det att utökas till att bli fler avgångar.
Jag åkte i alla fall med premiäravgången från Västerås för att ta mig till Eskilstuna i morse vid halv åtta-tiden.
De fyra eleverna – samtliga stationerade i Hagalund – samt min instruktörskollega och jag samlades i konferensrummet på åkstationen i Eskilstuna vid kvart över nio för en kort presentation och frågestund.
Vi promenerade sedan ner till depån och även idag var det lite dåligt med tillgång på fordon. Det fanns ett fordon inne som vi fick använda och så var ytterligare en ER1-a på ingång från Centralen. Vi fixade så att det senare kom in på samma spår för att spara tid och förenkla multipelkopplingsövningen.
Efter att alla fått prova på att koppla ihop och isär varsin gång gick vi över till bogseringsövningen. Idag hade vi tid för att fullfölja hela bogseringen. Vi kopplade alltså ihop en frisk ER1-a med den andra ”havererade” som vi förberett för bogsering. Eleverna fick också verifiera det hela genom att flytta hela ekipaget nån meter för att känna att det rullade.
När vi var tillbaka efter lunch fick de göra det skriftliga provet. Alla fick godkänt resultat på det skriftliga och fick även utföra en praktisk uppgift. Idag blev det avstängning av dörr och fotsteg för två av dem och de andra två fick göra var sin säkerhetsklargöring.
Min instruktörskollega ringde elevernas Gruppchefer och rapporterade att alla var godkända. Därmed kunde vi avsluta för dagen och bege oss hemåt.
För min del blev det en passresa med en X12 till Västerås där jag bytte om och gick hem.