Klockan nio började dagens arbetspass och då hade jag varit på jobbet ett tag. Tåget jag skulle ta emot var ungefär tjugo minuter sent, så jag kunde lugnt sitta kvar i Personallokalerna och prata med kollegor.
Strax efter halv tio gick jag ner till spår 4a och snart rullade en X14 in. Jag bytte av föraren och gick till andra änden för att göra mig klar.
Vid kvart i tio stängde jag dörrarna och satte fart ut från Västerås. Efter uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo och Ängelsberg ankom vi till spår 3 på Fagersta C några minuter sent. Vi hade dock inte nått vår slutdestination än.
Nu håller man på att förbereda en uppgradering av banan mellan Fagersta och Ludvika. Sträckan ska bli fjärrbevakad (trafikeringssystem H) och nu håller man bland annat på med spårbyte (till helsvetsad räls) och bygger nya vägskyddsanläggningar (bommar) vid de obevakade vägövergångarna. Därför är hastigheten nedsatt längs hela sträckan – 70 km/h istället för som tidigare 90). Därför tappar man några minuter extra och detta fortplantar sig i och med att mötande tåg får vänta.
När vi rullade in till spår 2 i Ludvika vid tjugo i tolv efter uppehållen i Fagersta N, Vad, Söderbärke och Smedjebacken var det 9 minuter senare än planerat. Om vi nu hade haft en snabbvändning skulle vi säkerligen blivit sena iväg. Dock hade vi nu knappt en timmes uppehåll och då passade jag på att äta min matlåda i den lilla Personallokalen.
Några minuter efter halv ett var det dags att lämna Ludvika. Körningen tillbaka flöt på väldigt bra och de minuter vi halkat efter norr om Fagersta kunde vi snart ta igen.
Vid kvart över två stannade vi på spår 4b i Västerås och jag blev avbytt.
Nu väntade en rast i Personallokalerna innan det vid halv fyra var dags att boka taxi för att åka ut till X40-depån. Jag gjorde en säkerhetsklargöring på en X40-mult bestående av fem vagnar – alltså en trevagnars och en tvåvagnars.
Strax före halv fem körde jag ner till spår 1a på Centralen där ombordaren steg på. Sedan fortsatte vi som tjänstetåg – utan resenärer.
När vi stannat på spår 1 i Bålsta bytte jag ände och inväntade avgångstid. Tio över fem stängde ombordaren dörrarna och vi åkte iväg.
Det var uppehåll i Enköping innan vi ankom spår 5 på Västerås C knappt en halvtimme efter avgången från Bålsta.
När vagnarna var synade körde jag bort till depån och parkerade på anvisat spår. Efter en taxiresa tillbaka till Centralen var arbetspasset slut och jag bytte om för att gå hem.