I fredags blev det en ”hemmajobbardag” följt av en ledig helg.
Gårdagen tillbringades också den i hemmet med ett par digitala möten för att uppdatera en kollega som inte hade möjlighet att vara med på ett möte förra veckan.
Vår Instruktörsplanerare hörde av sig och var tvungen att flytta om lite bland uppdragen för några instruktörer för att få det hela att gå ihop.
I morse vid kvart i sju satt jag mig därför i en X40 för att ta mig mot huvudstaden. Eftersom det var fint väder steg jag av i Sundbyberg och tog en dryg halvtimmes promenad för att komma till Hagalund.
Där tog jag en kaffe i Utbildningslokalerna i väntan på att klockan skulle bli nio. Jag skulle hjälpa till under den så kallade ”Stationära praktiken” på en X40-kurs med tre elever. En Hagalundsinstruktör höll i kursen.
Efter en kort samling gick vi ut på bangården. Kollegan och eleverna gick till spår 34 där en tvåvagnars X40 stod parkerad. Jag gick till lokstallet för att hämta ett Rc6-lok.
Elevernas första uppgift var att förbereda X40-an för bogsering, vilket kan behövas vid ett haveri. De fick hänga på det 43 kilo tunga övergångskopplet på lokets dragkrok.
Vi kopplade sedan ihop loket med X40-an och utförde bromsprov. Därefter rullade vi några meter för att se att allt var ok och att vi hade kunnat bogsera iväg fordonet om det varit på ”riktigt”.
Vi kopplade isär fordonen igen och eleverna fick återställa allt och starta upp X40-an. Jag körde loket till spår 12 i Nya Vagnhallen.
Vi åt lunch i Utbildningslokalerna och hade sedan en liten sammanfattning i en lektionssal.
Jag liftade med en X40 på spår 15 i Nya Vagnhallen ner till Stockholm C och åkte vidare med den hem till Västerås. Efter att ha bytt om gick jag hem och där kopplade jag upp mig för att vara med i ett digitalt månadsmöte för oss instruktörer.