Onsdag

Det blev samma arbetspass idag som jag hade igår. Det vill säga start vid kvart över fyra på morgonen.

Idag var det en av de blå X12-orna som jag skulle klargöra på spår 6 på bangården bredvid Centralen.

Vid kvart över fem hade jag kört ut till spår 4b, resenärerna – idag var de fyra stycken – hade gått ombord och så kunde vi avgå.

Körningen flöt på helt utan problem upp till Sala och hela vägen ner till Linköping. Precis som igår parkerade jag vid verkstaden efter att tåget var tomt på resenärer.

Rasten tillbringades i Personallokalerna i Linköping med att ta det lugnt, prata med kollegor, äta matlåda och dricka kaffe.

Vid halv elva gick jag ut till verkstaden igen och nu stod en grå X12-a där. Efter säkerhetsklargöringen körde jag fram till spår 3 och vid fem över elva lämnade vi Linköping.

Efter uppehållet i Norrköping fick jag ett trafikstörnings-SMS som berättade att det var reducerad hastighet genom Katrineholm på grund av obehöriga i spårområdet. Jag tog fram en orderblankett eftersom jag förstod vad som skulle komma.

Fjärren i Norrköping ringde snart och förvarnade om samma sak. Ett par kilometer innan infartssignalen till Katrineholm ringde Fjärren i Stockholm för att ge mig order om 30 km/tim. Vid Katrineholm går gränsen mellan Fjärrarna i Stockholm, Norrköping och Hallsberg.

Det gick ovanligt smidigt med ordergivningen – dels på grund av att jag var beredd, dels på att Fjärren i Stockholm ringde upp för att ge ordern innan jag kommit fram till infartssignalen.

Vi tappade endast fyra minuter på detta och det hade vi snart hämtat in på vägen mot Eskilstuna via Flen.

Vid fem i halv två rullade vi in till spår 2 på Västerås C och jag lämnade över till den väntande kollegan som fick fortsätta till Sala.

Därmed var veckans tågkörningar över och jag gick för att byta om.

Nu blir det kontoret de sista två dagarna den här veckan.