Tisdag

Det har gått nästan två månader sen jag körde tåg och därför är det alltså hög tid att göra det igen.

När jag gick hemifrån vid halv fyra i morse kvittrade fåglarna precis som om det var vår. Det är verkligen konstigt med årstiderna nu.

Passet började vid kvart över fyra och då hade jag som vanligt bytt om, blåst in mig, tagit ut tågorder och fordonslistor, ätit min medhavda frukost och druckit kaffe.

Jag pratade lite med ett par morgontidiga kollegor innan det var dags att gå ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen. Där stod den grå X12-an som jag skulle ha.

När jag var färdig med dygnsklargöringen körde jag ut till spår 4b. Det var endast en resenär som ville åka med när vi vid kvart över fem rullade iväg som morgonens andra tåg från Västerås C.

På destinationsskyltarna stod ”Sala”. Vi ankom till spår 2 tjugofem minuter senare. Jag bytte ände och efter tio minuter var det dags att avgå igen.

Efter uppehållet i Ransta stannade vi på spår 5 på Västerås C. Där hade vi ungefär femton minuters uppehåll enligt tidtabellen och då hann jag upp till Personallokalerna för att besöka toan och hämta en kopp kaffe.

När tiden var inne stängde jag dörrarna och körde iväg. Nu var det uppehåll i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping på vägen söderut. Vid tio i nio rullade vi in till spår 3 på Linköping C.

När tåget var synat körde jag bort och parkerade vid verkstaden. Efter att ha bytt ände och förberett åt kollegan som skulle ha fordonet gick jag till Personallokalerna för att ha rast.

Jag träffade några instruktörskollegor som jag pratade lite med och så fick jag hälsa på nyanställda förare som går SJs introduktionskurs nu. Det var också dags att äta matlådan även om klockan inte var mer än tio på förmiddagen.

Strax efter halv elva gick jag tillbaka till verkstaden där en av de blå X12-orna nu väntade på mig. Det blev en säkerhetsklargöring och därefter körde jag fram till vårt avgångsspår – spår 3.

Fem över elva blev det avgång. Som vanligt var det uppehåll på samma platser på vägen tillbaka.

Efter en lugn och helt problemfri resa blev jag avbytt efter att ha stannat på spår 2 i Västerås vid fem i halv två.

Nu var dagens körningar över och jag gick till vårt instruktörsrum för att prata med min kollega innan jag bytte om och gick hem.

2 tankar om “Tisdag”

    • Det är lite olika beroende på arbetspasset (turen). Jag måste ha någon form av rast eftersom vi inte får jobba längre än 5 timmar i sträck. Det kan vara fullbetald rast eller så kallad 1/4-tid. Vid 1/4-tid har jag betalt 15 minuter per timme under vistelsen på annan ort och tillgång till vilorum eller hotellrum.