Den här veckan är det alltså fordonsutbildning som gäller. Det är min andra ”egna” ER1-kurs och vid halv sju satte jag mig i en X12-a för att åka till Eskilstuna.
Där installerade jag mig i konferensrummet, tog en kaffe och gick igenom dagens körschema. En stund senare anlände instruktörskollegan som ska hålla i parallellkursen.
Vid kvart över åtta hade alla deltagare samlats och vi körde igång med en presentation. I min kurs har jag fyra förare från åkstationerna i Stockholm och Hagalund och kollegan har fyra Hallsbergare i sin kurs.
När introduktionen var klar var det dags att gå ner till depån för att bekanta oss med fordonen.
Vi började som vanligt med det yttre varvet och öppnade luckor samt pratade om det vi tittade på. Sedan fortsatte vi inuti tågsättet. Vi öppnade el- och tryckluftsskåp för att se utrustningen däri.
I maskinrummen tittade vi på de säkringar och motorskydd som vi som förare ska kunna återställa vid behov.
Säkerhetsutrustning så som brandsläckare, evakueringsstegar och nödhammare gick vi också igenom.
Efter lunchen fortsatte vi inne i förarhytten och gick igenom all utrustning som finns där. Vi testade också nödstoppsknapparna i hytten och passagerarnödbromshandtagen.
Efter kaffepausen gick vi igenom dörrar och fotsteg och lite annat smått och gott.
Vid tjugo i fem fick det räcka för idag och vi gick tillbaka till stationshuset. Jag tog en kaffe i väntan på att tåget mot Västerås skulle ankomma.
I morgon fortsätter vi.