Måndag

Det blev en tidig start på arbetsveckan för mig. Gick hemifrån redan vid halv fyra på morgonen. Anledningen till detta var att fordonet, som vi skulle köra praktiken med, stod på verkstaden en bit utanför Västerås.

Efter att ha skrivit ut några dokument i Personallokalerna tog jag taxi ut till verkstaden. Där började jag dygnsklargöra vår ER1-a.

När jag var färdig fick jag vänta ett tag innan växlingspersonalen började för dagen så att de kunde låsa upp grinden åt mig.

Sedan körde jag till Eskilstuna där jag kom in till spår 2 vid sjutiden. Mina två elever väntade på plattformen. Vi bytte ände och en av eleverna tog plats i förarstolen.

Eftersom ER1-orna ännu inte är satta i ordinarie trafik får vi köra tjänstetåg – alltså utan passagerare – under praktiken så att eleverna ska kunna få köra och bli vana med fordonet.

När alla funktionskontroller var klara rullade vi i väg mot Arboga, som var dagens första destination. Där bytte vi ände igen när vi stannat på spår 3. Nu var det den andra elevens tur att köra.

Färden gick tillbaka till Eskilstuna och fortsatte sedan mot Södertälje. För att inte vara i vägen för andra tåg fick vi köra ner till Södertälje Hamn och vända.

Eleverna bytte plats igen och så var vi åter på väg. Det var tänkt att vi även denna gång skulle köra till Arboga, men vi låg efter i tidsschemat och beslutade oss för att vända redan i Kungsör. Detta för att kunna komma rätt i planeringen igen.

Vi körde tillbaka till Södertälje Hamn igen. När vi bytt ände var vi tvungna att starta om fordonet för att kunna köra iväg.

Vid tjugo över ett rullade vi in till spår 2 på Eskilstuna C. Där lämnade vi över till ”eftermiddagsskiftet” – det vill säga de andra två eleverna i min kurs och en instruktörskollega som hjälper till med praktiken.

I morgon ska vi köra mera!