Efter att ha haft kontorsdagar i fredags och igår var det nu dags att bege sig ut på fältet.
Egentligen var det tänkt att jag skulle ha varit i Eskilstuna idag för att visa upp ER1 för kollegor som ska gå fordonsutbildningen framöver. Det blev dock inställt och istället fick jag tid för att göra uppföljningar.
Kollegan som jag skulle följa upp började strax efter klockan fem på morgonen och då hade jag varit på plats ett tag för att hinna byta om och äta lite frukost.
Efter de vanliga förberedelserna med tågorder och fordonslista gick vi ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen där en av de blå X12-orna stod. Kollegan utförde en dygnsklargöring och så var det dags att köra ut till spår 4b för att låta resenärerna gå ombord.
Vid fem över sex stängde kollegan dörrarna och så var vi på väg. Det här tåget går bara mellan Västerås och Eskilstuna och har avgångstid mellan de ordinarie avgångarna på den så kallade UVEN. Ett insatståg för pendlarna kan man säga.
En halvtimme senare var vi framme på spår 4 på Eskilstuna C. Vi bytte ände och förberedde återfärden och kunde sedan gå upp till Personallokalerna för att ta en kopp kaffe.
Vid fem i halv åtta var det dags att köra tillbaka till Västerås igen. När vi stannat på spår 2 synade ombordaren tågsättet. Därefter körde vi ut och parkerade på spår 6 på bangården bredvid Centralen.
Nu blev det lite rast i Personallokalerna innan det var dags att gå ner till spår 2 för att ta över en X40-mult. Det var en halvtimme kvar till avgång så vi hann starta om toalettsystemet i en av vagnarna under tiden.
Vid tjugo över nio stängde ombordaren dörrarna och så kunde vi sätta fart. Nu var destinationen Stockholm med uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg längs vägen. Vi rullade planenligt in på spår 13 på Stockholm C vid kvart över tio.
Ombordaren och kollegan synade igenom vagnarna och jag kollade så att ingen gick ombord under tiden.
När tågsättet var tomt gick vi till andra änden och så körde vi ut till Hagalund där vi inte behövde köra genom toalettömningen utan kom direkt ut till spår 23 på bangården.
Kollegan och jag gick tillsammans upp till Personallokalerna och jag meddelade att jag var nöjd med uppföljningen. Kollegan skulle ha några timmars rast innan det var dags att köra tillbaka.
Jag tog en kaffe innan jag gick ut för att lifta med en X40 ner till Centralen och sedan vidare hem till Västerås.