Nu var det dags för mig att ha en elev igen. Jag hade plockat ut två tåg så att eleven skulle få köra upp till Ludvika och tillbaka.
Strax efter klockan nio startade vi med att ta ut tågorder och fordonslista i orderrummet på Centralen. Sen var det dags att gå ner till spår 4b där en X14 stod och väntade på oss.
Vi tog plats i hytten och eleven fick bekanta sig med förarplatsen. Vi gjorde en säkerhetsklargöring. Vid kvart i tio slog närmaste huvudsignal om till grönt och vi kunde rulla iväg.
Vid halv tolv ankom vi planenligt till spår 2 i Ludvika efter en problemfri körning.
Nu väntade en knapp timmes rast i den lilla rastlokalen och då passade vi på att äta något.
Tjugo över tolv gick vi tillbaka ut till vårt fordon. Vid halv ett stängde eleven dörrarna och så var vi på väg.
En timme och trekvart senare stannade vi på spår 4b på Västerås C, där vi lämnade över till den väntande kollegan.
Därmed var dagens övningskörning över och eleven och jag tackade varandra för våra insatser.
Operativa Personalledningen ringde mig och frågade om jag kunde hjälpa till att köra ut en X40 till depån vid kvart över tre och det ställde jag naturligtvis upp på.
Det blev ett fordonsbyte i Västerås på ett tåg på väg mot Hallsberg. När jag synat igenom det utbytta tågsättet körde jag ut till depån och tog taxi tillbaka till Centralen.
Nu kunde jag byta om för att sedan gå hem.