Idag skulle jag få köra tåg igen – loktåg. Det var åkstationen i Eskilstuna som behövde hjälp och därför tog jag bilen ner till jobbet vid halv åtta på morgonen.
Efter att ha bytt om, blåst in mig, tagit ut fordonslistor och pratat lite med kollegor gick jag ut och satte mig i bilen för att åka till Eskilstuna. Där parkerade jag och gick till Personallokalerna för att äta lite medhavd frukost.
Strax före klockan tio gick jag ner till spår 1 för att byta av föraren på ett loktåg när det ankommit. Så här på sommaren går det sexvagnars loktåg med ett lok i vardera änden – 189 meter långt – här på Svealandsbanan.
Efter att jag tagit plats i förarstolen var det dags för avgång. Det är något visst med att köra ett riktigt loktåg – lite hantverk på något sätt. Det tar ett tag – 5-6 sekunder – efter att man tillsatt bromsarna innan man känner att det börjar bromsa. Likaså när man ska göra ett mjukt och fint stopp så måste man lossa bromsarna några sekunder innan man stannat – annars blir det ett ryck på slutet när man stannar med bromsarna till.
Det var uppehåll i Strängnäs, Läggesta, Nykvarn och Södertälje innan vi ankom till spår 2b i Flemingsberg, som är regionaltågens slutstation under sommarens banarbete på den så kallade Getingmidjan.
När ombordaren och jag hjälpts åt att syna igenom vagnarna kunde vi fortsätta bort till den tillfälliga depån på Älvsjö Godsbangård. Där kom vi in på spår 55 och när vi stannat gick jag till loket i andra änden och förberedde mig.
Jag hann med en kopp kaffe i barackerna som inhyser Personallokalerna innan det var dags att gå till tågsättet och köra tillbaka till Flemingsberg.
Några minuter över tolv gav ombordaren handsignalen för avgång och vi rullade iväg från spår 6. Det var uppehåll på samma ställen i den här riktningen och en knapp timme senare stannade vi på spår 2 på Eskilstuna C. Jag lämnade över tågsättet till den väntande förarkollegan med tillhörande elev och gick för att äta min lunch.
En timme senare var jag tillbaka vid spår 2 då nästa tågsätt från Flemingsberg ankom. Jag tog över och så var vi på väg igen. Efter uppehållet i Kungsör ankom vi till spår 3 i Arboga efter 25 minuter. Jag bytte ände och så var det bara att invänta avgångstiden vid halv fyra.
Tillbaka på spår 1 på Eskilstuna C lämnade jag över till en av mina gamla körlärare som även nu hade elev. Nu var det dags för en timmes rast igen.
Tåget jag skulle ta över blev dock trekvart försenat efter ett elfel i Arboga-trakten, så det blev lite längre rast än planerat. Vid kvart i sex tog jag över och satte sedan fart mot Flemingsberg igen.
Egentligen skulle det ha blivit ett besök till på Älvsjö Godsbangård, men på grund av förseningen fick vi vända vid plattform i Flemingsberg. Så när vi stannat på spår 6 var det bara att gå till loket i andra änden och göra sig klar.
Vid klockan sju lämnade vi Flemingsberg med sikte på Eskilstuna. Efter en lugn och i övrigt problemfri resa rullade vi in till spår 2 enligt plan fem i åtta. Det var åter min gamla körlärare med elev som tog över och skulle fortsätta till Arboga.
Därmed var sista uppdraget på dagens arbetspass slutfört och jag kunde gå till bilen för att åka hem till Västerås.