Torsdagen innefattade provkörning med ER1. Jag var på jobbet strax före klockan tio på förmiddagen. Efter att ha blåst in mig och tagit ut fordonslistorna – samt förstås druckit en kopp kaffe – gick jag ner till spår 5 vid fem i halv elva.
En Regina ankom från Sala och jag steg ombord för att åka med som passagerare. En dryg halvtimme senare steg jag av på spår 4 i Eskilstuna. Jag gick till Personallokalerna för ett toabesök och ännu en kopp kaffe.
Därefter gick jag bort till depån där 4-multen stod parkerad. Jag pratade med tillverkarens fordonsansvarige och fick reda på förutsättningarna för dagens tester.
Min förarkollega anslöt och tillsammans utförde vi klargöring och bromsprov på det 420 meter långa fordonssättet.
Vid tjugo i två växlade vi oss upp till spår 2 på Eskilstuna C. Kollegan satt i hytten i ena änden och jag satt i hytten i andra änden. När allt var klart rullade vi iväg med mig vid spakarna.
I Kvicksund blev vi stående ett bra tag eftersom det var stopp i trafiken i Kolbäck då ett godståg fått tjuvbroms.
När trafiken släpptes på fortsatte vi. I Västerås stannade vi till på spår 1 – ett av de få spåren som kan ta emot 420 meter tågsätt vid plattform.
Testerna som vi skulle göra var för PassagerarInformationsSystemet (PIS) och vi stannade på alla ”stationer” på vägen till Bålsta. Västerås Norra, Tortuna, Lundby, Enköping, Grillby och Ekolsund.
Allt gick bra och framme på spår 2 i Bålsta avaktiverade jag min hytt och kollegan i andra hytten fick ta över.
Vi hade blivit två timmar sena mot planeringen och eftersom allt fungerade med PIS-systemet beslutade testpersonalen att vi skulle återvända till Eskilstuna efter att ha ankommit Västerås. Vi hade egentligen möjlighet att köra tre vändor ytterligare till Bålsta alternativt Bro, men vi avbröt alltså.
Framme på Eskilstuna C var det min tur att aktivera hytten och köra ner till spår 15 i depån. När vi parkerat var klockan tjugo i sju och kollegan och jag gick mot Centralen för att åka pass med ett tåg till Västerås.
En annan förarkollega som kört en X12-a var tvungen att köra tjänstetåg till Västerås eftersom det var växelfel på uppställningsbangården och då passade vi på att åka pass med tjänstetåget.
När vi stigit av i Västerås gick jag för att byta om och strax efter klockan åtta var jag hemma i lägenheten.
Nu blir det långhelg för mig!