Fredag

Det här skulle komma att bli en längre dag än planerat …

Jag hade inte sovit särskilt länge alls när jobbmobilen ringde. Min första tanke var ”har jag försovit mig?”, men det var alldeles mörkt ute och så såg jag att klockan bara var strax efter två.

Det var Operativa Personalledningen som meddelade att de akut behövde en förare till en ER1-a. Det hade varit Provkörning under natten och nu hade en olycka skett utanför Västerås. Förarkollegorna som kört var kvar ute på fordonet. Jag fixade i ordning mig och tog bilen ner till Centralen för att byta om till uniform och hämta ryggsäcken. Jag åkte sedan ut till platsen för olyckan och gick till fordonet.

Räddningstjänst och Polis var fortfarande kvar. Kollegorna åkte iväg i taxi in till Västerås C. När allt var klart på platsen och Trafikverkets OPA (OlycksPlats Ansvarig) hade lämnat ett så kallat ”Röjningsmedgivande” att flytta fordonet kunde vi köra iväg.

Vi körde till verkstaden en bit utanför stan och körde in på verkstadsområdet och parkerade. Sedan fick jag skjuts tillbaka till min bil av tillverkarens fordonsansvarige och så åkte jag till Västerås C. Där satt jag och pratade med förarkollegorna ett bra tag.

Vid halv åtta kom jag hem, åt frukost och gjorde mig i ordning för dagens planerade pass. Jag skulle examinera åtta nya Provförare på ER1. Mina två instruktörskollegor höll i utbildningen som började igår.

Efter lunch tog vi taxi ut till verkstaden en bit utanför Västerås, där examineringen skulle ske. Vi delade upp gruppen i två delar, där halva gruppen fick skriva provet och de andra fick göra ett praktiskt moment.

När alla skrivit provet – och klarat sig – gick vi igenom det tillsammans. Därefter fick de köra lite fram och tillbaka inne på verkstadsområdet för att bekanta sig med fordonet.

Vi liftade sedan med ett tåg ner till Centralen och skiljdes åt. Jag bytte om och kom hem klockan halv fem på eftermiddagen. Nu väntar en ledig helg.