Nu blir det ER1 resten av veckan för mig. Idag var det provkörning som gällde med start vid halv två på eftermiddagen.
På väg till jobbet köpte jag lite lunch som jag åt i Personallokalerna innan det var dags för att börja passet. Efter att ha tagit ut fordonslistor och körorder gick jag ner till spår 2. En kollega som haft förmiddagspasset rullade in med ER1-an vid fem i två. Vi hade en kort överlämning och sedan tog jag hand om fordonet.
Det var nästan 40 minuters uppehåll i Västerås enligt plan och orsaken var förstås att det skulle vara ett uppehåll för lunch. Vi gjorde ju ett förarbyte så för min del behövdes inget längre uppehåll men för tillverkarens fordonsansvarige som åkt hela förmiddagen var det välkommet.
Vid tjugo i tre kunde vi åka iväg och nu var målet Södertälje via Kvicksund och Eskilstuna. Syftet med provkörningen var att simulera ordinarie trafik (fast utan passagerare förstås). Så fort tillfälle gavs stannade vi och öppnade dörrarna för att efterlikna riktiga uppehåll.
Framme på spår 8 i Södertälje bytte vi ände och snart var vi på väg tillbaka igen. Nu fortsatte vi förbi Västerås och körde bort till Kungsängen. Där bytte vi ände igen. Tillbaka i Västerås blev det åter byte av körriktning och nu skulle vi till verkstaden en bit utanför staden.
Väl inne på verkstadsområdet parkerade vi och sedan blev det taxi tillbaka till Västerås C för mig.
Strax före halv nio var jag hemma i lägenheten.