Uppdraget den här dagen var att vara värd för en doktorand från ett universitet, som på uppdrag av Trafikverket studerar kommunikationen och behovet av information mellan Tågklarerare och Informatörer hos Trafikverket å ena sidan och oss förare ute på tågen på de olika järnvägsföretagen å den andra.
Jag tog tåget vid tjugo över nio till Stockholm och gick sedan upp till Personallokalerna.
Vid halv tolv var det dags att gå ner till spår 16 för att möta upp doktoranden. Jag hade ordnat så att vi skulle få åka loktåg med en förarkollega från Eskilstuna – min handledare under praktiken på Green Cargo som jag nämnde igår.
Vid tio i tolv blev det avgång och vi rullade iväg söderut. Under resan till Eskilstuna berättade förarkollegan och jag hur vi upplevde samarbetet med Fjärren/Tågklarerarna. Doktoranden ställde även andra frågor om järnvägen i allmänhet.
Framme på spår 2 på Eskilstuna C gick doktoranden och jag över till spår 1 och hoppade in i ett loktåg som precis skulle avgå tillbaka mot Stockholm. Det var en ganska nybliven förarkollega som körde det här tåget och han fick berätta för doktoranden om hur han upplevde samarbetet med Tågklarerarna.
Vid tio över två stannade vi på spår 11 på Stockholm C. Därmed var mitt värdskap slutfört och doktoranden och jag skildes åt. Jag gick till spår 13 för att hoppa på en X40 och åka tillbaka till Västerås.
När jag stigit av på Västerås C gick jag upp till Personallokalerna och pratade ett tag med ett par av mina Instruktörskollegor innan jag gick hemåt.