Nu skulle det bli provkörning för min del. Jag bytte om på jobbet strax efter klockan åtta på morgonen och fixade därefter i ordning dagens tågorder och fordonslista.
Halv nio steg jag på en X12-a på spår 5 för att åka pass ner till Katrineholm. När vi var på väg ut ur Västerås kollade jag i vår TrafikApp (TrAppen) i mobilen hur det gick för kollegan som jag skulle byta av. Då såg jag att de var sena och att ER1-an inte lämnat Tillberga ännu.
Jag hoppade av X12-an i Eskilstuna och en kvart senare anlände ER1-an. Det var ju bättre att åka pass med det fordon jag skulle ta över så att jag fanns på plats.
Det var strömavtagartester som skulle utföras på sträckan mellan Flen och Katrineholm. I Flen hämtade vi upp två ur testpersonalen som skulle sköta mätutrustningen ombord. Det fanns även kameror utplacerade på ett ställe längs sträckan.
Framme i Katrineholm bytte vi ände och så kunde testerna börja. Kollegan körde ett varv till Flen och tillbaka. Sen var det min tur att ta över. Eftermiddagen ägnades åt ytterligare sex varv fram och tillbaka. Hela förfarandet gick mycket bra och helt utan strul eller problem.
Vid kvart över fyra lämnade vi Katrineholm för sista gången den här dagen och släppte av testpersonalen i Flen. Därefter fortsatte vi mot Tillberga dit vi ankom fem över sex.
Efter att ha kört in på verkstadsområdet och parkerat på anvisad plats fick jag skjuts ner till Centralen av tillverkarens fordonsansvariga. Klockan var närmare sju när jag bytte om och sedan kunde jag gå hemåt i småregnet.
I morgon blir det samma upplägg som idag.