En examinering stod på schemat även idag, men nu var det inget fordon det handlade om. Istället var det själva förarbehörigheten som skulle examineras.
Det var en av de två förarna som jag examinerade på X12/X14 igår som nu skulle skulle bli godkänd som lokförare på SJ.
Vid kvart i sju på morgonen satt jag i en X14 för att ta mig upp till Fagersta, där den blivande föraren är stationerad. En timme senare steg jag av på Fagersta C och gick bort till Personallokalen.
Halv nio började vårt arbetspass och när de sedvanliga förberedelserna var klara gick vi ut till en X14 som stod parkerad på spår 1. Vi gjorde en säkerhetsklargöring och körde sedan bort till Fagersta N, där vi bytte ände.
Vid kvart över nio blev det avgång. Körningen gick väldigt bra och det var inte konstigt eftersom föraren kört tåg i flera år på ett annat järnvägsföretag.
En timme senare stannade vi på spår 4b på Västerås C och kunde byta ände. Efter 30 minuter satte vi fart norrut igen och väl tillbaka vid Fagersta Norra upprepades proceduren med att byta ände.
Fem över tolv var det hög tid för avgång igen och när vi stannat på spår 2 på Fagersta C lämnade vi över till den väntande föraren. Nu var det dags för lunchrast och jag åt min matlåda i Personallokalen.
En timme senare var det dags att gå ut till spår 3 för att byta av föraren på en X14 från Ludvika. Framme i Västerås på spår 4b blev vi avbytta och nu hann vi upp till Personallokalerna för att ta en kaffe.
Nästa uppdrag var att hämta en X14 från verkstaden i utkanten av Västerås och för att ta oss dit beställde vi en taxi. Där blev det dygnsklargöring av fordonet och sedan kunde vi köra ner till spår 4b på Västerås C igen.
Fem över fyra stängde vi dörrarna och rullade iväg. Nu var det först som vanligt upp till Fagersta C men sedan fortsatte tåget till Skinnskatteberg.
Där blev det till att byta ände igen för att kunna köra tillbaka till Fagersta C. Vi kom in till spår 3 och det var sista körningen för idag. Vi lämnade över till den väntande kollegan och gick mot Personallokalen. Det var inget tvivel om att jag skulle godkänna den blivande föraren, vilket jag givetvis lät meddela samtidigt som jag gratulerade till en väl genomförd examen.
Nu återstod bara för mig att ta mig tillbaka till Västerås vilket jag gjorde som passagerare i en X14. Kvart över sju steg jag av och gick för att byta om.