Första provkörningsnatten för mig det här året väntade när jag gick till jobbet vid kvart i nio på kvällen. Efter att ha bytt om och sedan tagit ut dokumentationen för nattens övningar inväntade jag min förarkollega som kom med tåg strax före halv tio.
Tillsammans tog vi taxi ut till verkstaden en bit utanför Västerås och väl där gick vi till vår ER1a och ställde in våra ryggsäckar. Vi gjorde bromsprov och därefter var det dags för en kopp kaffe i väntan på att avgångstiden skulle infinna sig.
Tjugo i midnatt hade vi kört ut från verkstadsområdet till spår 4 i Tillberga och kunde sedan köra ner till anslutningen med Mälarbanan. Där fick vi vänta på att sista tåget från Stockholm skulle passera innan vi kunde starta vår provkörning.
Nattens tester gällde så kallad gångdynamik det vill säga hur fordonet påverkas under körning på varierande spårkvalitet och spårgeometri. Jag var förare och kollegan fick vara biträdesförare.
Den här natten skulle vi dessutom köra i överhastighet och nu har jag kört snabbare än vad jag någonsin tidigare gjort som lokförare – drygt 220 km/h är mitt nya hastighetsrekord!
Fyra vändor fram och tillbaka till Grillby avverkades innan vi körde tillbaka till verkstaden. Vid halv fem hade vi parkerat fordonet och kunde bege oss tillbaka in till Västerås C.
Där avrapporterade jag nattens körningar och pratade lite med morgontidiga kollegor innan jag gick för att byta om. Strax efter klockan sex var jag hemma i lägenheten.