Tisdag

Egentligen skulle jag ha arbetat natt med provkörning av ER1 i fredags, men det blev inställt ganska sent på kvällen på grund av att jag inte skulle få någon förarkollega med mig. Av säkerhetsskäl måste vi vara två förare i hytten under provkörningarna eftersom vi kör utan tågskyddssystem.

Istället blev jag alltså helt ledig och hade fridag igår och därför blev det arbete först idag.

Det blev uppföljning av en förarkollega i Hagalund som varit pappaledig och nu skulle komma tillbaka i tjänst. Därför var jag på jobbet strax efter klockan elva på förmiddagen och bytte om till instruktörskläder. Sen äkte jag med en X40 mot Stockholm men steg av i Sundbyberg och promenerade bort till Hagalund.

Klockan två började kollegan och efter de sedvanliga förberedelserna gick vi ut till spår 35 på bangården där ett tiovagnars loktåg med ett lok i vardera änden stod och väntade. Efter att ha kollat att allt var ok körde vi ner till spår 3 på Centralen och gick de 296 metrarna till loket i andra änden.

Klockan tio över tre tände ombordaren avgångssignalen och vi rullade iväg. Efter uppehåll i Märsta och Knivsta ankom vi till spår 4 på Uppsala C 40 minuter senare.

Vi bytte ände igen och gjorde oss klara för återfärd. Tio över fyra var det avgång och allt gick bra även på tillbakavägen. Vi blev avbytta när vi stannat på spår 3 i Stockholm och nu väntade en timmes rast.

Jag åt min matlåda uppe i Personallokalerna och när kaffet på maten var urdrucket var det dags att gå ner till spår 3 igen.

Det blev ytterligare ett varv på Uppsala med ett likadant loktåg – 10 vagnar – och ingenting anmärkningsvärt inträffade. När vi vid tio i åtta åter stod på spår 3 på Centralstationen i huvudstaden lämnade vi över till näste förare på tur.

Nu var uppföljningen avklarad och det med gott resultat så vi sa ”tack för idag och hejdå” till varandra och skildes åt.

Jag gick direkt till spår 13 för att åka pass med en X40 hem till Västerås. Tio över nio steg jag av på spår 5 på Västerås C och gick till omklädningsrummet för att byta om.