Nu var det dags för en provkörningsnatt igen. Började klockan tio på kvällen men gick i god tid ner till Centralen och köpte med mig kvällsmat på vägen. Kunde sedan sitta och ta det lugnt i lunchrummet och fika och prata med kollegor innan min instruktörskollega, som jag skulle jobba natt med, dök upp vid halv tio.
Efter uttag av tågorder och fordonslista tog vi taxi ut till verkstaden en bit utanför Västerås. Där pratade vi med leverantörens fordonsansvarige och kunde sedan ta det lugnt ett tag medan teknikerna förberedde nattens tester.
Vi hade en genomgång av hur testerna skulle genomföras och sedan gick vi ut till ER1-an och gjorde en klargöring samt bromsprov. Därefter körde vi ut från verkstadsområdet till spår 4 i Tillberga. Jag var nattens provförare och kollegan fick agera biträdesförare.
Nu var klockan nästan halv ett och vi kunde köra ner till anslutningen med Mälarbanan. Där bytte vi ände och så kunde nattens tester börja.
Det var PassagerarInformationsSystemet (PIS) som skulle testas. Alltså det systemet som sköter om de interna skärmarna och externa skyltarna samt gör utrop inne i tåget om nästa uppehåll. Teknikerna hade lagt in ett påhittat tåg med uppehåll i Tortuna, Lundby, Enköping, Grillby med slutstation Ekolsund och vi skulle köra och stanna vid de olika uppehållen för att kontrollera att utrop och skyltning fungerade som tänkt.
I Ekolsund bytte vi ände och teknikerna justerade något i programvaran. Sen körde vi tillbaka med uppehåll på samma ställen. Teknikerna var nöjda med resultatet och därför avslutade vi proven och körde tillbaka till verkstaden.
Vid tjugo över två var vi åter inne på verkstadsområdet och när vi parkerat på samma ställe som vi startade från tackade kollegan och jag för oss. Vi tog taxi tillbaka till Centralen och väl framme var det bara att byta om och gå hem i småregnet. Strax efter halv fyra var jag hemma.