Det blev ett tidigt pass med start vid kvart i fem på morgonen. Jag var som vanligt på plats i god tid för att hinna äta lite frukost och få lite kaffe i mig innan det var dags.
Efter att ha blåst in mig samt tagit ut tågorder och fordonslistor gick jag strax före fem ut till spår 8 på bangården bredvid Centralen där en X14 stått över natten. Jag gjorde en dygnsklargöring av fordonet och råkade inte på några problem. Vid halv sex var det dags att köra ut till spår 4b för att släppa på resenärerna som väntade i höstrusket.
Drygt tio minuter senare fick vi grönt och jag stängde dörrarna. Det var lite småhalt på sina ställen – inte någon ren lövhalka även om den tiden stundar – men duggregn i kombination med en rå och kylig natt gjorde sitt till. Det blev till att börja bromsa mjukt och fint lite tidigare än vanligt så gick det bra ändå.
Det var sedvanliga uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo, Ängelsberg, Fagersta C, Fagersta N, Vad, Söderbärke och Smedjebacken innan vi vid fem i halv åtta rullade in till spår 2 på Ludvika station och då var vi ett par minuter sena. Noterbart var att det faktiskt var av och/eller påstigande på samtliga uppehåll längs vägen.
Jag bytte ände och förberedde returfärden. Efter att tågen mot Gävle och Örebro/Hallsberg avgått kunde vi också avgå några minuter efter planeringen vid fem över halv åtta. Inga konstigheter inträffade under körningen tillbaka och vi låg enligt tidtabell hela vägen. Vi fick stå och vänta alldeles utanför Västerås C på att få komma in till plattform, så vi blev klockade några minuter sent i mål vid tjugo över nio.
När vi stannat på spår 1b och resenärerna höll på att lämna tågsättet lämnade jag över till kollegan som skulle köra till verkstaden. Därmed var arbetspasset över och jag kunde gå till Personallokalerna för att ta en fika och prata lite med kollegorna innan jag bytte om och gick hem.