Måndag

Första nattpasset som Provförare väntade mig när jag gick till jobbet vid sjutiden på måndagskvällen. Jag bytte om och tog sedan det lugnt med kaffe och kallt bubbelvatten i Personallokalerna. De tre kollegorna dök sedan upp en efter en och när alla var samlade och pappersexercisen avklarad beställde vi taxi för att åka ut till verkstaden en bit utanför Västerås.

Där tog vi en kaffe i väntan på genomgångsmötet med alla berörda – både från SJ och från leverantören och deras underleverantörer. Nu finns två tågsätt på plats så vi gick igenom vilka prov som skulle utföras på respektive tågsätt och vilka som var ansvariga för detta.

Jag och en av instruktörskollegorna skulle vara på tågsätt 2 och vi skulle bara hålla oss inne på bangården i natt eftersom det var första provnatten på det här tågsättet. När mötet var slut gick vi ut till våra respektive fordon.

I väntan på att de i tågsätt 1 skulle bli klara och köra ut från bangården, så började teknikerna på vårt fordon att förbereda testerna och kollegan och jag gick runt och kollade lite inuti tågsättet och i förarhytterna. I övrigt var det bara att vänta.

Runt midnatt blev vi ensamma på bangården och kunde börja med våra tester. Efter ett antal omstarter av fordonet och lite andra problem som löstes efter hand kunde vi komma igång.

Vi skulle testa att de sex motorerna fungerade som de skulle och därför blockerade teknikerna datamässigt bort fem motorer i taget och så kunde vi köra framåt några meter och sedan backa tillbaka med den inkopplade motorn.

När alla sex motorer var provade på det här sättet var nattens övningar över. Vi återställde allt och stängde av fordonet.

Den första natten blev alltså lite av en mjukstart för mig. Kollegan och jag fick skjuts in till Centralen i Västerås av de utländska teknikerna som bor på hotell här.

Efter att ha bytt om kunde jag gå hemåt i den varma sommarnatten då klockan närmade sig halv fyra.

Nu har jag en natt ledig men natt mot torsdag är det dags igen.