Torsdag

Började vid tio över ett på eftermiddagen med att ta ut fordonslistor och tågorder. Dessutom blev det ett par koppar kaffe innan det var dags att gå ner till spår 2. Min förste körlärare var på väg in med en av de grå X12-orna från Linköping. Vi pratade några minuter medan jag installerade mig i förarhytten och sedan var det dags att stänga dörrarna och åka iväg.

Efter uppehåll i Ransta ankom vi till spår 2 i Sala. Tio minuter senare – vid fem över två – hade jag bytt ände och det var tid för avgång. Nu gick färden ända ner till Linköping och inga konstigheter inträffade under körningen. Vi ankom några minuter senare än planerat till spår 3 på Linköping C vid fem i fem och när ombordaren synat igenom de båda vagnarna kunde jag köra bort till verkstaden och parkera. Därefter gick jag till Personallokalerna för en och en halvtimmes rast.

Jag åt matlådan och pratade lite med kollegor innan jag tog med mig en kopp kaffe och gick tillbaka till verkstaden. Där stod nu en X50 och väntade. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och passade också på att tvätta bort alla insekter från frontrutorna. När jag var klar med allt körde jag fram till plattform på spår 5 för att släppa på resenärerna.

Vid tio över sju lämnade vi Linköping och nu stod det ”Sala” på destinationsskyltarna. Allt rullade på längs vägen och vi kunde planenligt stanna på spår 2 i Sala vid fem i tio. Det blev som vanligt hyttbyte och kontroller före körning. Ombordaren fick hjälpa ett antal resenärer som blivit strandade i flera timmar i Sala så att det skulle komma ersättningstrafik till dem och därför avgick vi nästan tio minuter sent.

Det här var sista tåget från Sala och slutdestinationen var Västerås. Vi rullade in till spår 4b vid tjugo i elva och resenärerna steg av. När det var synat och klart gick städpersonalen ombord och så kunde jag köra ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen och parkera för natten.

När klockan slog elva hade jag bytt om och var på väg hem.