Tisdag

Tisdagens pass började klockan två på eftermiddagen och en kvart senare rullade en X14 från Ludvika in till spår 4b. Jag bytte av kollegan som kört och gick till andra änden för att installera mig. Jag hann med att göra en omstart av fordonet för att få bort ett larm i Felindikeringssystemet.

Kvart i tre stängde jag dörrarna och så var vi på väg. Vi hade uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo, Ängelsberg, Fagersta C, Fagersta N, Vad och Söderbärke. I Smedjebacken kom Lokaltågklareraren – ”Stinsen” – som vanligt ut och gav ”Handsignal körtillstånd” med sin spade för att vi skulle kunna få fortsätta. Till spår 2 i Ludvika rullade vi in bara ett par minuter efter tidtabell vid fem i halv fem.

Jag avaktiverade hytten och gick till andra änden. Efter att ha gjort kontrollerna före körning var det det dags att ge sig av igen – här är det endast tolv minuters vändtid enligt tidtabell. Resan tillbaka till Västerås gick över förväntan måste jag säga – vi låg enligt tidtabell eller en minut sent hela vägen från Ludvika till Västerås. Det är väldigt sällan det händer! Oftast är man dock mer eller mindre i tid till Västerås även om man tappat några minuter under resan. Idag gick det alltså väldigt bra och vi stannade på spår 4b i Västerås en minut före tidtabell vid kvart över sex.

Kollegan som skulle ha fordonet tog över och efter att ha växlat några ord gick jag till omklädningsrummet.

Nu hade jag hela tre och en halv timmes rast och eftersom det är på hemmastationen så är det obetald rast. Därför bytte jag om och gick hem för att äta mat, åka och handla samt titta lite på TV.

Kvart i tio började del 2 av arbetet och då var jag på plats i Personallokalerna igen. Nu skulle jag ta över en X40-mult från Göteborg. Den var tjugofem minuter försenad efter banarbete söder om Vårgårda, men vid tio över tio var den i antågande. När den stannat på spår 1a tog jag plats i förarsätet och så kunde vi sätta fart mot huvudstaden.

De sedvanliga uppehållen i Enköping, Bålsta och Sundbyberg avverkades och när vi rullade in till spår 6 på Centralstationen i Stockholm hade klockan passerat elva och det var 18 minuter efter plan. Ombordaren och jag hjälptes åt att syna tågsättet och hindra resenärer från att gå ombord. De här två fordonen skulle gå låsta tillbaka till Västerås.

Nattjouren i Hagalund var på väg ner med två stycken X40-or som skulle multas ihop med de vi kommit med. Multningen gick bra och medan ombordaren kollade biljetterna då resenärerna gick ombord kollade jag att allt var ok och så låste jag ett av fordonen från Hagalund. Det räckte gott och väl med att ha ett fordon – tre vagnar – öppet.

Det här var första gången – mig veterligt -som jag körde 4 stycken multipelkopplade X40-or. Tåglängden var 273 meter och den sammanlagda vikten 760 ton.

Vi kom iväg sju minuter sent från Stockholm vid tjugo över elva och femtiofem minuter senare stannade vi på spår 1 på Västerås C. Ombordaren och jag synade igenom vagnarna efter att resenärerna lämnat desamma. Sedan körde jag bort till depån och parkerade på anvisat spår. Det blev taxi tillbaka till Centralen där jag bytte om och så kunde jag gå hem för andra gången det här arbetspasset.