Måndag

Ännu mera loktågskörning väntade mig idag. Det var start vid tio över ett och efter fika och uttag av fordonslistor m m gick jag ner till spår 5 vid halv två för att åka pass med en X12-a till Eskilstuna.

Väl framme gick jag till Personallokalerna för att vänta på att en kollega skulle köra fram loktåget från Uppställningsbangården. Vid kvart i tre gick jag ner till spår 1 och tog över. Det var samma sexvagnars loktåg med lok i vardera änden som jag körde igår kväll.

Vid klockan tre lämnade vi Eskilstuna med siktet inställt på huvudstaden. Precis som igår var slutstationen Flemingsberg efter uppehåll i Strängnäs, Läggesta, Nykvarn och Södertälje. Resenärerna som skulle in till Stockholm fick fortsätta med Pendeltåg. Ombordarna synade igenom vagnarna och så kunde jag köra iväg till Älvsjö godsbangård där jag kom in på spår 53.

Jag bytte ände och hann iväg till Personallokalerna för ett toabesök innan det var dags att köra tillbaka till Flemingsberg. Klockan var strax efter fem och det var många resenärer som ville med. Vi avgick några minuter sent på grund av tågkö. I övrigt gick körningen bra – dock tappade vi tid hela vägen och fick dessutom stanna för tågmöte före Eskilstuna.

Vi rullade in till spår 2 på Eskilstuna C vid tio över sex och då var det tolv minuter efter tidtabell. Jag lämnade över till kollegan som skulle fortsätta till Örebro och gick till Personallokalerna för att äta min matlåda.

Strax före sju gick jag ner till spår 1 och snart stannade ett tåg från Arboga där. Det var likadant som det jag körde tidigare det vill säga lok i vardera änden och sex vagnar däremellan. Nu väntade ett andra ”varv” till Flemingsberg och Älvsjö och tillbaka. Allt gick bra och den här gången höll vi tiden i bägge riktningar.

Strax före tio ankom vi spår 2 i Eskilstuna och precis som igår fortsatte tåget till Arboga med uppehåll i Kungsör. Tjugofem minuter efter avgång från Eskilstuna stannade vi på spår 1 på Arboga station och de sista resenärerna lämnade vagnarna.

Tio minuter senare hade jag bytt ände och var redo att köra iväg när ombordaren gav avgång. När klockan precis passerat elva rullade vi in till spår 1 i Eskilstuna och nu återstod bara att byta ände en sista gång. Ombordaren lämnade klart efter att ha synat och låst vagnarna och jag kunde köra ner och parkera tågsättet på spår 33 på Uppställningsbangården.

När jag låst båda loken gick jag till Personallokalerna där jag beställde en taxi för att ta mig till Västerås Central. Jag bytte om och kunde sedan gå hem.