Söndag

Eftersom det är sådan förarbrist och jag hade tredagars helg tänkte jag att jag kunde ta ett extra arbetspass en av dagarna. Det blev söndag och först skulle jag ha eftermiddags-/kvällsjouren men i fredags undrade Personalplaneringen om jag kunde ta ett körpass istället och inte mig emot.

Jag började egentligen strax före klockan tre i Västerås och skulle till att börja med åka taxi till Eskilstuna. Jag tog dock egen bil istället efter att ha bytt om på Centralen. Jag parkerade i närheten av uppställningsbangården, så att jag skulle ha nära till bilen när jag sedan slutade. Jag gick bort till Personallokalerna i stationshuset och passade på att orientera mig lite på Uppställningsbangården när jag passerade. Den är nämligen ombyggd sedan jag var här sist.

Jag hann med en kaffe innan det vid tio i fyra var dags att gå ner till spår 1 för att ta över ett femvagnars loktåg med lok i vardera änden som ankom från Arboga. Efter att ha tagit plats i förarsätet blev det avgång och vi rullade iväg. Efter uppehåll i Strängnäs, Läggesta, Nykvarn och Södertälje stannade vi på spår 2b i Flemingsberg vid fem i fem.

Nu är den så kallade ”Getingmidjan” direkt söder om Stockholm C avstängd för underhåll och då har våra snabbtåg Stockholm Södra som slutstation medan Regionaltågen slutar i Flemingsberg.

Jag blev avbytt och gick bort till vår tillfälliga Personallokal i ett par baracker på en parkeringsplats. Där skulle jag nu vara reserv i drygt en timme följt av en rast på en halvtimme. Jag pratade lite med kollegor och åt matlådan och det var lugnt på reservfronten.

Fem i sju stod jag vid spår 3 då nästa loktåg – sex vagnar plus lok i varje ände – från Arboga och Eskilstuna rullade in. Jag bytte av föraren som kört och hjälpte ombordaren att syna igenom och skylta om vagnarna. När allt var klart körde jag bort till Älvsjö godsbangård. Där kom jag in på spår 50 och när jag stannat bytte jag ände.

Under avstängningen av ”Getingmidjan” används Älvsjö godsbangård som en ”filial” till Hagalund. Där utförs furnering/avfurnering, städning, toatömning, visst underhåll och uppställning. Detta för att begränsa antalet tåg till och från Hagalund eftersom tågen då måste köras i den nya Pendeltågstunneln.

Jag gick till Personallokalerna som även här är uppbyggda av baracker för att fika en halvtimme.

Vid halv nio var det dags att gå tillbaka till loktåget.

När jag kollat att allt var ok fick jag köra till Flemingsberg där jag stannade på spår 6 för att låta resenärerna gå ombord. Klockan nio gav ombordaren handsignalen ”Avgång” och vi kunde köra iväg. Det var uppehåll på samma ställen på tillbakavägen men vi fortsatte från Eskilstuna via Kungsör till Arboga dit vi ankom till spår 1 vid fem i halv elva. Jag gick till förarhytten i andra änden och knappt tio minuter efter ankomst var det dags att avgå igen.

Nu var slutstationen Eskilstuna och planenligt strax efter klockan elva stannade vi på spår 1. Ombordaren synade igenom och låste vagnarna medan jag bytte ände igen. Sedan kunde jag köra ner till Uppställningsbangården där jag parkerade på spår 33.

När jag kollat att båda loken var låsta gick jag bort till bilen och satte mig för att köra hem till Västerås. Jag bytte om på Centralen och kunde sedan fortsätta hem vid kvart i ett på natten.