Klockan nio hade eleverna tagit plats i lektionssalen och examinatorn delade ut de skriftliga proven. Normalt brukar vi använda ett fordon som ”skrivsal” men det är ju inte förrän vid halv elva som en X40 som ska stå några timmar dyker upp i Hallsberg.
Examinatorn och jag hjälptes åt att rätta proven och det visade sig att alla hade klarat sig med god marginal. Det kändes naturligtvis skönt för eleverna men även för mig som hållit i kursen! Vi gick igenom provet gemensamt och när vi var klara med det hade precis X40-an ankommit till Hallsberg.
Vi tog på oss varselvästarna och gick ut till spår 9 på uppställningsbangården där fordonet höll på att växlas in. Vi tog över direkt när det stannat. En och en fick eleverna komma fram till ena förarhytten och få en praktisk uppgift av examinatorn. Det handlade om säkerhetsklargöring, stänga av en broms vilket även inkluderar att lossa parkeringsbromsen mekaniskt, räkna ut ny bromsprocent och största tillåten hastighet samt manuellt bromsprov. Alla klarade sina uppgifter galant och var nu godkända som X40-förare.
Tillsammans gick vi för att äta lunch och därefter var det höger-vänster om. Jag liftade med ett tåg hem till Västerås