Måndag

Jag tog som vanligt tåget vid tio över sex mot Hallsberg. Väl där gick jag till Personallokalerna och snart dök de bägge eleverna upp. De tog ut fordonslista och tågorder och så hann vi fika lite innan det var dags att gå ut till spår 3. Vid halv nio dök en X40-mult upp och vi bytte av instruktören och hans elev som kört från Göteborg.

Den ena eleven tog plats vid spakarna och snart var vi på väg. I Västerås bytte eleverna plats och vid fem över elva rullade vi in till spår 13 på Stockholm C. På grund av tågmöten och spårfel på olika ställen hade vi blivit tjugo minuter försenade. Vi bytte ände medan ombordaren synade igenom vagnarna och så kunde vi köra ut till Hagalund. Efter toatömningen fick vi köra in på spår 15 i Nya Vagnhallen och där kopplade vi isär de båda fordonen. Sen liftade vi med ett loktåg för att ta oss ner till Centralen.

Där åt vi lunch och sedan blev det lite rast. Vid tvåtiden gick vi ner till spår 13 där en trevagnars X40 var på ingång. Den var ungefär en kvart sen men det går snabbt att byta ände och snart var vi redo och kunde avgå i rätt tid vid kvart över två.

I Västerås bytte eleverna plats igen. Vi låg exakt enligt tidtabell, men precis när vi skulle köra iväg ringde Fjärren och bad oss stå kvar. Ett tåg hade fått fel en bit utanför Västerås och föraren höll på att felsöka. Efter en kvart kunde vi rulla vidare men nån mil utanför Västerås fick vi köra en sträcka på några kilometer i 30 km/h på grund av spårfel. Nu var förseningen uppe i en halvtimme och på grund av tågmöten efter Arboga ökade det på till 45 minuters försening.

Vid tio över fem kunde vi så stanna på spår 5b i Hallsberg där vi lämnade över till en körlärare och hans elev som efter femton minuter skulle köra tillbaka mot Stockholm. Därmed var det slut på dagens praktik och eleverna kunde få gå hem. Själv satte jag mig som passagerare i tåget för att ta mig hem till Västerås.