Passet började klockan tre på eftermiddagen och kvarten senare var jag på väg ut till spår 4b där en X14 var på ingång. Jag bytte av kollegan som kört och gick till andra änden för att göra mig klar. Sen var det bara att vänta.
Kvart i fyra stängde jag dörrarna och körde iväg. En timme senare var vi framme vid Fagersta Norra och de sista resenärerna lämnade tågsättet. Ombordaren och jag körde tillbaka till Fagersta C där vi fick parkera på spår 5 under vår timmeslånga rast. I Personallokalen värmde jag och åt min matlåda. Innan det var dags att gå tillbaka till tåget blev det naturligtvis också en kopp kaffe.
Strax efter klockan sex körde vi tillbaka till Fagersta Norra där jag bytte ände och så var det klart för avgång vid kvart över. Planenligt stannade vi på spår 4b på Västerås C efter en timmes resa. Jag bytte ände igen och hann därefter upp till Personallokalerna för att ta en frukt och lite kaffe innan det var dags att återvända till tågsättet.
Kvart i åtta var det avgång och även denna gång var destinationen Fagersta Norra. Allt gick som planerat och när tågsättet var tomt på resenärer körde vi tillbaka till spår 2 på Fagersta C. Nu var det knappt en halvtimme tills avgången mot Västerås så jag stannade kvar på tågsättet.
Vid fem i halv tio slog signalen om till grönt och vi kunde rulla iväg. Det var glest med resenärer på den här turen och vi behövde inte stanna på alla mellanliggande stationer utan kunde bara sakta rulla förbi eftersom ingen varken skulle stiga på eller av.
Tillbaka i Västerås fick vi komma in på spår 3b och jag kunde lämna över till en kollega som fick ta hand om fordonet. Därmed var dagens arbete slut och jag kunde gå hem efter att ha bytt om.
Den här helgen blir det jobb för min del.