Kursen har fortsatt och igår ”lånade” vi en tvåvagnars X40 i depån och körde ner till bangården bredvid Centralen. Där kopplade vi in spänning i fordonet från en tågvärmepost. Vi var också in och tittade i kuren där man kan återställa tågvärmeposterna om överbelastningsskyddet skulle lösa ut.
Tillbaka i depån multipelkopplade vi två fordon och kopplade sedan isär igen. Vi kollade också på olika fel som kan uppkomma vid multipelkoppling. Vi kopplade även tågvärmekabel mellan fordonen. Det behövs om man ska hämta ett trasigt fordon och man behöver få laddning till batteriet för att undvika att fordonet ska bli helt utan batterispänning.
Vi fick även släpa ut övergångskopplet, som behövs om ett lok ska bärga en X40, och hängde på det på dragkroken på en lokomotor.
Idag gick vi igenom vad som händer om det blir fel på fastbromsningssystemet – alltså motsvarigheten till ABS-systemet på vägfordon. På X40 är det flera andra system som påverkas. Vi skrev slutprovet som eleverna får under grundutbildningen på X40 och så gick vi igenom det tillsammans. Vi stängde av fordonet och jordade högspänningsutrustningen på taket.
Ett riktigt fel uppenbarade sig när vi var ute på fordonet. Huvudkompressorn slutade att fungera och vi fick ägna oss åt felsökning. Det visade sig att en säkring löst ut och när vi återställde den hoppade kompressorn igång igen och allt var frid och fröjd.