Söndag

Ännu ett pass denna vecka som skulle leda till Linköping. Det var start vid kvart över elva på förmiddagen och efter sedvanliga förberedelser gick jag ner till spår 5 vid halv tolv där en kollega ankom med en X12-a från Sala. Efter att ha tagit plats i förarsätet och installerat mig var det dags att köra iväg.

Som vanligt på söndagar är det väldigt mycket folk som reser med de här så kallade ”UVEN”-tågen mellan Sala och Linköping. Detta på grund av att det bara är varannan timmes trafik på helgerna och att det är en matarlinje för Dalatågen och snabbtågen mot Göteborg och Malmö/Köpenhamn. Dessutom kördes den här avgången med enkelt tågsätt, så det blev tidvis att resenärer måste stå i vagnarna eftersom alla sittplatser var upptagna.

Allt gick bra under resan och det gick att hålla tidtabellen. Vid tio i två ankom vi till spår 1 på Linköping C och när tågsättet var tömt på resenärer körde jag bort till spår 20 på uppställningsbangården för att byta ände. När en X2-a passerat fick jag köra ner till spår 3 för att byta ände igen och därefter kunde jag köra in till verkstaden för att parkera.

Nu väntade en och en halv timmes rast i Personallokalerna och jag åt min sallad som jag köpte på vägen till jobbet.

Vid tio i fyra ankom nästa tåg från Sala – en X50-mult. Egentligen skulle tågsättet ha vänt vid plattform, men eftersom toaletterna inte fungerade på det ena tågsättet var vi tvungna att köra bort till verkstaden för att fekalietömma (alltså toatömma) och vattentrycka (fylla på färskvatten). Som tur är går det här ganska snabbt om allt är förberett och vi kunde sedan komma iväg i princip enligt tidtabell vid tio över fyra.

Allt flöt på bra även i norrgående riktning och inga konstigheter inträffade. Vi rullade in och stannade på spår 2 på Västerås C vid fem i halv sju och jag lämnade över till föraren som skulle fortsätta till Sala. Det innebar också att helgens jobb över och jag gick för att byta om.

I morgon är jag ledig.