Lördag

Start vid tio över två och en kvart senare hade jag gått ner till spår 2 där min förste körlärare rullade in med en X12-a som han kört från Linköping. Vi bytte några ord med varandra och sedan tog jag plats bakom spakarna.

Drygt tjugo minuter senare stannade vi på spår 2 i Sala och jag bytte ände. När Dalatågen avgått åt varsitt håll kunde även vi lämna Sala vid fem över tre med “Linköping C” på destinationsskyltarna. Solen sken men all snö har försvunnit. Det var en behaglig körning ner till Linköping – helt utan strul och vi höll tiden hela vägen.

Vid tio i sex ankom vi till spår 1 i Linköping och jag blev direkt avbytt av kollegan som efter knappt tjugo minuter skulle norrut igen. Ombordaren och jag gick bort till Personallokalerna för att ha vår rast.

Jag åt min matlåda, fikade och tog det lugnt innan det vid tjugo över sju var dags att gå bort till verkstaden. Där stod en X50 (Regina) som jag gjorde en säkerhetsklargöring på. Sedan körde jag fram till spår 3 och öppnade dörrarna.

Egentligen skulle vi ha haft resenärer med oss från snabbtåget som skulle ha kommit klockan åtta, men på grund av obehöriga personer i spårområdet drygt en mil söder om Linköping så skulle de bli en timme försenade. Vi kunde inte vänta så länge utan avgick i rätt tid vid tio över åtta.

Inga problem uppstod längs vägen och vid fem i halv elva rullade vi in till spår 4b på Västerås C och de sista resenärerna kunde lämna tåget. När det var synat och klart körde jag ut och parkerade på spår 6 på bangården bredvid Centralen och så var dagens pass över.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.