Onsdag

Dagens arbete började vid tio över tolv och efter de vanliga förberedelserna gick jag och ombordaren ut till spår 2 där en av de blå X12-orna var på ingående. När den stannat bytte jag av kollegan som kört från Linköping. 

Efter att jag installerat mig i förarhytten och då avgångstiden var inne stängde jag dörrarna och så var vi på väg mot Sala. Efter uppehållet i Ransta rullade vi in till spår 2 på Sala järnvägsstation och där bytte jag ände.

Vid fem över ett, då tåget från Dalarna avgått mot Stockholm, blev det vår tur att avgå. Det kom en massa blöt nysnö under natten så det var skinande vitt i naturen och solen tittade tidvis fram, så det var riktigt vackert. Synd bara att det var plusgrader så att det höll på att töa bort.

Resan till Linköping var behaglig och utan stress. När klockan precis passerat kvart i fyra ankom vi till spår 1 på Linköping C och resenärerna steg ur. När tågsättet var tomt körde jag bort till spår 20 på uppställningsbangården för att komma ur vägen för X2-an som var i antågande. När den sedan lämnat Linköping efter sitt uppehåll kunde jag köra tillbaka till spår 3 på Centralen, där jag bytte ände igen. Sedan kunde jag ta mig in till verkstaden och parkera på anvisat spår.

Nu hade jag en och en halv timmes rast i Personallokalerna och då åt jag min matlåda samt pratade lite med kollegor.

Vid halv sex var det dags att gå tillbaka till verkstaden där nu en av de grå X12-orna stod och väntade på mig. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och så kunde jag köra fram till plattform på spår 3 för att låta resenärerna gå ombord.

Vid tio över sex var det dags att lämna Linköping. Även i den här riktningen var det lugnt och behagligt och inga konstigheter inträffade under resan. Vid fem i halv nio stannade vi på spår 2 på Västerås C och jag lämnade över till föraren som skulle fortsätta upp till Sala. Därmed återstod bara att gå och byta om och sedan gå hemåt i slaskvädret.

I morgon är jag ledig, men på fredag kör jag tåg igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.