Onsdag

Dagens pass började vid halv fem och som vanligt hade jag då varit på plats ett tag för att hinna fika och prata med kollegor. Vid kvart i fem gick jag ner till spår 3 där en X40-mult var på ingående. Normalt är det två X40-or i det här tåget men idag var det tre stycken. Jag skulle dock precis som vanligt ha den sista X40-an – en trevagnars – till mitt tåg, så jag gick in och kopplade isär mitt fordon. Kollegan som kört från Stockholm fick ta hand om de två andra när ombordarna synat klart.

Tio över fem stängde ombordaren dörrarna och så satte vi fart. Vid fem över sex stannade vi på spår 8 på Stockholm C. Jag gick till andra änden och förberedde mig för att köra tillbaka. Jag hann även upp i Personallokalerna för ett toalettbesök och lite fika.

Fem i sju slog signalen om till grönt och vi kunde rulla iväg. Det började frysa på så det var lite halt på spåren men det gick ända ganska bra att få upp farten och att bromsa. Däremot var det riktigt halt på plattformarna i Enköping och Västerås. Vi ankom till spår 3 på Västerås C vid tio i åtta och jag lämnade över till föraren som skulle köra tillbaka till Stockholm efter en stund.

Jag gick upp till Personallokalerna för att äta min sallad som jag köpte tidigare under dagen.

Vid kvart i nio stod jag vid spår 4b där en kollega stannade med en X14 som han kört från Ludvika. Jag hoppade in i förarhytten och tog över. När ett godståg hade passerat på spår 5 kunde jag köra ut och parkera fordonet på spår 8 på bangården bredvid Centralen. Därefter återvände jag till Personallokalerna för lite mer fika.

Vid halv tio var det dags att gå ner till spår 1a där en kollega var på ingående med en X40 från Göteborg. Jag bytte av kollegan och vid tjugo i körde vi iväg. Nu var det dimbankar på sina ställen men i övrigt gick körningen utan problem. Vi ankom på spår 6 på Centralstationen i Stockholm enligt tidtabell och när jag bytt ände och förberett mig för returen gick jag upp till Personallokalerna.

Vid fem i halv tolv var det dags att lämna huvudstaden som dagens sista tåg till Västerås. Femtiofem minuter senare öppnade jag dörrarna när vi hade stannat på spår 5 på Centralen i Västerås och när ombordaren synat igenom vagnarna körde jag bort till depån. Där parkerade jag på anvisat spår och därefter tog jag taxi tillbaka till Centralen.

När jag bytt om hade klockan passerat ett och jag gick hemåt i natten.