Tisdag

Hade nästan hela dagen ledig eftersom arbetspasset inte började förrän vid tio över fem på eftermiddagen. När jag hade fikat och fixat alla förberedelser gick jag ner till spår 5 strax före halv sex.

En kollega rullade in med en X12-a från Sala och jag tog plats i förarsätet. Normalt är det X50 på den här avgången men idag var det alltså en av de blå X12-orna. När alla resenärer gått ombord och avgångstiden var inne kunde jag stänga dörrarna och så var vi på väg.

Efter sedvanliga uppehåll i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping kunde vi helt planenligt vid tio i åtta stanna på spår 3 på Linköping C. Körningen hade gått helt utan bekymmer. När ombordaren synat klart körde jag bort till verkstaden och parkerade enligt anvisning. Sedan gick jag till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha lite rast.

Vid tio i nio hade jag gått bort till järnvägsstationen igen där en av de andra blå X12-orna ankom till spår 3. Jag tog över från föraren som kört och bytte ände. När jag var klar ringde jag Fjärren och så fick jag köra iväg som tjänstetåg (utan resenärer).

Allt flöt på längs vägen och strax före elva stannade jag på spår 4b i Västerås, där tågsättet skulle stå över natten. Normalt kör vi ut och parkerar på bangården bredvid Centralen, men i natt var det något arbete på gång som gjorde att alla tågsätt fick stå vid plattform istället.

En kollega som en stund innan ankommit med sista tåget från Ludvika hade fått till uppgift att flytta ett loktåg från bangården till spår 3. Dock behövdes ytterligare en person eftersom tågsättet skulle backas ut från bangården. Då måste någon vara så kallad signalgivare som håller uppsikt i backriktningen. Operativa Personalledningen frågade om jag kunde vara behjälplig under backningen och det var klart att jag kunde hjälpa till med det. Kollegan gick fram till loket och jag hoppade in i sista vagnen.

Vi gjorde naturligtvis först ett bromsprov för att se att bromsarna fungerade korrekt och sedan när Fjärren gett oss starttillstånd backade vi ut från bangården. Sedan körde kollegan fram till spår 3 och stannade. När jag hoppat ur sista vagnen och låst dörren ringde kollegan och sa att Fjärren ville att vi skulle backa tillbaka till spår 3b, så att spår 3a blev ledigt. Så jag fick hoppa in i vagnen igen och så backade vi tillbaka 150 meter.

Sedan kunde jag gå och byta om för att därefter vandra hemåt i den kyliga natten. Klockan hade nu passerat halv tolv.