Den här helgen är det avstängt mellan Jakobsberg och Sundbyberg för banarbete och då vänder tågen i Bålsta och resenärerna får fortsätta med buss mot Stockholm – precis som i somras. På grund av detta är våra arbetspass anpassade för banarbetet.
Jag började vid halv två på eftermiddagen och då hade jag redan varit på jobbet ett tag för att skicka några mail och fylla på lite blanketter i min mapp. När det var dags beställde jag en taxi för att åka ut till depån. Väl där gick jag och kollade efter min X40-mult som jag skulle klargöra. Av verkstadspersonalen fick jag veta att det var växelfel precis utanför depån och att det därför inte gick att köra ut eller in. En snabb koll med Fjärren bekräftade att det var växelfel och att prognos saknades för när det skulle vara åtgärdat.
Jag ringde Fordonsledningen som inte hade fått information om att det inte gick att få ut några fordon från depån. Efter några minuter ringde de tillbaka och meddelade att jag skulle ta mig tillbaka till Centralen. De hade nu fått planera om fordonsomloppen. Det tåg jag skulle ha kört blev inställt och istället fick jag åka pass till Bålsta med tåget som gick en halvtimme innan.
Väl framme på spår 2 i Bålsta tog jag över från föraren som kört och gick till andra änden för att skylta upp och förbereda mig. Det här tågsättet skulle egentligen ha gått tillbaka till Västerås vid tjugo över tre men på grund av den uppkomna fordonsbristen blev den avgången inställd och istället fick tågsättet bli tåget till Göteborg med avgångstid vid tio i fyra.
Då ombordaren stängde dörrarna på utsatt tid rullade vi iväg. En halvtimme senare när vi stannat på spår 5 på Västerås C lämnade jag över till föraren som skulle köra hem till Göteborg. Nu hade jag en timmes rast och då åt jag min matlåda i Personallokalerna.
Vid tjugo i sex stod jag vid spår 2 där en X40 var på ingång. Jag bytte av föraren och gick till förarhytten i andra änden för att installera mig. Tio över sex avgick vi och efter uppehåll i Enköping ankom vi till spår 1 i Bålsta knappt 30 minuter senare.
Jag bytte ände och efter en kvart kunde ombordaren stänga dörrarna och så var vi på rull igen. Nu skulle jag köra ända till Hallsberg via Västerås och Örebro. Efter en lugn och problemfri resa rullade vi in till spår 5a på stationen i Hallsberg vid fem över halv nio på kvällen. När ombordaren och jag synat igenom vagnarna stängde vi dörrarna och så kunde jag gå till överliggningen alldeles bredvid för att ta mitt rum i besittning.
Efter lite kvällsfika och tv-tittande var det dags att släcka och sova.