Onsdag

Tredje tidiga passet på raken väntade mig den här morgonen. Tänk vad fort tiden springer förbi – det är ju redan november!

När klockan blev tjugo över fyra hade jag redan blåst in mig, ätit frukost och fikat och nu var det dags att börja jobba. Jag tog ut fordonslistor och tågorder och sedan begav jag mig ut till bangården bredvid Centralen, där mitt loktåg med sju vagnar samt lok i vardera änden stod nattparkerat på spår 9. Jag klargjorde båda loken och började sedan med bromsprovet. Man gör först en täthetskontroll av huvudledningen för att se att det inte finns något läckage. Som jag tidigare har berättat några gånger blir det ganska mycket gående under ett bromsprov när man utför det själv. Först ska man gå längs hela tågsättet – 216 m i det här fallet – för att se att alla bromsar är loss. Sedan tillbaka till loket för att tillsätta bromsarna på vagnarna. Därefter gå längs hela tågsättet igen och kolla att bromsarna är till. Sen tillbaka till loket för att lossa bromsarna. Slutligen sista vändan fram och tillbaka för att se att alla bromsar lossat. Man kollar givetvis också att bromsblocken är hela och inte för slitna.

Bara under själva bromsprovet blir det alltså 1,2 kilometers promenad plus att jag gick fram och tillbaka mellan loken när jag klargjorde dessa. Så totalt blev det alltså 1,7 kilometer …

När klockan närmade sig halv sex var ombordaren klar med sin klargöring av vagnarna och vi kunde rulla iväg som tjänstetåg (utan passagerare). Vi fick stanna i Kvicksund för att vänta på mötande tåg.

Framme på spår 1 på Eskilstuna C lämnade jag tågsättet och gick till Personallokalerna för att ta en kaffe.

När klockan närmade sig sju stod jag vid spår 3 där en något försenad X12-a från Linköping kom inrullandes. Jag bytte av föraren och när alla resenärer tagit plats kunde vi köra iväg. Knappt en timme senare ankom vi till spår 2 i Sala efter uppehållen i Kvicksund, Kolbäck, Västerås och Ransta. Jag avaktiverade hytten och gick till andra änden och gjorde mig klar.

Vid tio över åtta blev det avgång och drygt tjugo minuter senare när vi stod på spår 5 på Västerås C lämnade jag över till kollegan som skulle fortsätta till Linköping. Nu blev det en knapp timmes rast i Personallokalerna.

Fem i halv tio stannade en X50 från Linköping på spår 2 och jag tog över. Det blev ett varv på Sala och vid halv elva när vi åter var i Västerås blev jag avbytt och därmed var dagens insatser till ända och det var dags att gå hem.

Nu är jag ledig i morgon men jobbar igen på fredag.