Höstsemester

Eftersom tågen ska gå alla årets dagar så måste vi jobba lördagar, söndagar och helgdagar. Istället är vi lediga i genomsnitt två dagar per kalendervecka (som ersättning för lördagar och söndagar). Dessutom infaller en del helgdagar (inklusive jul-, nyårs- och midsommarafton) under måndag till fredag då man egentligen ska vara ledig. Som ersättning för dessa helgdagar har vi så kallade FV-dagar. Antalet varierar från år till år (beroende på hur många av dessa helgdagar som infaller måndag till fredag just det året). Beräkningsperioden är från 1/12 – 30/11 och FV-dagarna ska tas ut under denna period. Oftast inträffar det att man har outtagna FV-dagar kvar när november närmar sig och så var också fallet för mig i år. Därför kunde jag få en hel veckas ledighet nu med FV- och Fridagar.

I år blev det en resa till London där jag inte varit på typ 20 år. I måndags morse tog jag flygbussen till Arlanda och tog sedan plats i Norwegians flyg till London-Gatwick som lyfte vid halv elva. Sen blev det en halvtimme med tåg in till Victoria station i London och tunnelbana till Paddington station. Därefter var det kanske 3-400 meter till fots för att komma till hotellet i Sussex Gardens.

Efter att ha checkat in på hotellet tog jag mig in till en turistinformation vid St Paul’s Cathedral och gick sedan runt och tittade lite. Första ölen samt en sandwich intogs på en pub.

God öl på engelsk pub

Middagen intogs på en restaurang bredvid Paddington station.

Paddington på sin egen station

Tisdagen började med frukost klockan åtta på hotellet och sedan tog jag tunnelbana till Bank of England alltså Engelska riksbanken. Jag hade nämligen ett par sedlar kvar sedan förra gången jag var här och dessa gällde inte längre. Efter att ha förklarat mitt ärende till en vakt på trappan utanför ingången blev jag insläppt. Där var en säkerhetskontroll och jag fick visa upp sedlarna. När min ryggsäck genomsökts fick jag till slut gå in till kassorna där jag direkt fick byta ut mina gamla sedlar mot nya färska.

Jag promenerade sedan bort till Covent Garden där Londons Transportmuseum ligger. Tyvärr var det höstlovsvecka i England den här veckan och det var proppfullt med barn och föräldrar på museet. Ljudnivån var väldigt hög därinne och det var folk överallt, så besöket gav inte så mycket som det kunde ha gjort tyvärr. Väl ute fortsatte jag promenera runt och åt lunch – fish and chips – på en pub. Hamnade sedan vid Tower Bridge.

Tower Bridge

Där betalade jag entré för att få gå in och titta. Bron är öppningsbar och från början var det ångmaskiner som drev pumpar som skapade vatten under högtryck och detta användes för att öppna och stänga broklaffarna. Man fick gå in i maskinrummen där ångmaskinerna står.

Ångmaskin i Tower Bridge

Man fick sedan åka upp i brons torn och kunde sedan gå däruppe mellan tornen. Mittemellan tornen finns ett glasgolv som man kan gå på och titta ner på bron.

Glasgolv

Jag tog buss tillbaka till hotellet och åt middag på en pub en bit bort på samma gata.

På onsdagen tog jag mig bort till Greenwich för att besöka Observatoriet och Nollmeridianen.

Nollmeridianen i Greenwich

På eftermiddagen hade jag tänkt hinna med ett besök på Fuller’s bryggeri med avslutande ölprovning, men tyvärr drog besöket på Observatoriet och min efterföljande lunch ut på tiden så jag hann inte fram i tid till bryggeriet. Så det får jag ta nästa gång jag kommer till London. Det blev dock ett par öl på bryggeriets pub i alla fall.

Fuller’s pub vid bryggeriet

Bredvid Paddington station ligger ett litet område som kallas ”Little Venice” med en park och kanaler och där gick jag och tittade lite.

Little Venice

På kvällen satt jag ute och åt middag på en pub vid Hyde Park

The Swan

Torsdagen bjöd på lite sämre väder – dis och duggregn – och då passade jag på att gå och titta i affärerna längs Oxford Street. Åt sandwich-lunch på en pub och åkte sedan tillbaks ut till Greenwich där det finns en gångtunnel under floden Themsen. Den byggdes mellan 1899 och 1902.

Greenwich Foot Tunnel

Jag stannade till vid Piccadilly Circus på väg tillbaka till hotellet. Det blev en köttpaj till middag på puben inne i Paddington Station.

Fredag var femte och sista dagen för den här gången i London. Efter frukost checkade jag ut och lämnade väskan i bagagerummet och begav mig ner till Westminster för lite mer sightseeing. Gick förbi Downing Street, New Scotland Yard och hamnade sedan vid Big Ben och Westminsterpalatset. Tyvärr såg inte Big Ben ut som vanligt.

Westminsterpalatset och Big Ben

Jag gick sedan till Trafalgar Square och China Town innan jag åt lunch och tog sedan buss tillbaka till hotellet för att hämta väskan. Sedan var det hög tid att bege sig till Gatwick igen för att ta flyget hem. Vid halvnio landade vi på Arlanda och en dryg halvtimme senare satt jag på flygbussen hem till Västerås.

Sammanfattningsvis en mycket bra resa till en trevlig stad. Många pub-besök blev det och jag gick väldigt mycket – och långt – under dagarna, men det finns fortfarande mycket kvar att se.