Hela dagen har det varit ett riktigt ruskväder men konstigt nog höll det nästan uppe när jag vid halv tre skulle gå till jobbet. Jag hade paraplyet i högsta hugg men behövde aldrig fälla upp det.
Nåväl när det vid tio i fyra var dags att gå ner till spår 1a för att byta av en X40 från Stockholm hade regnet börjat igen. Efter att ha tagit över från instruktören som kört gjorde jag mig hemmastadd i förarhytten närmast Stockholm och lyssnade på radio tills det var tid för avgång.
Strax efter Bålsta ringde Fjärren och förvarnade om att bommarna vid vägövergången i Sundbyberg var sönderkörda och att vi skulle få en säkerhetsorder för att få passera en signal som inte kunde visa grönt på grund av de trasiga bommarna.
Det flöt på bra ändå och vi låg enligt tidtabell strax före Sundbyberg. Jag hade förberett blanketten för att ta emot säkerhetsordern när jag ringde Fjärren så det gick väldigt smidigt. När vi sen stannade på spår 8 på Stockholm C var det fyra minuter senare än planerat – helt ok ändå.
Jag lämnade över till föraren som skulle ha tågsättet och gick för att köpa mig en sallad som jag sedan åt under rasten i Personallokalerna.
Det blev lite längre rast än planerat eftersom loktåget från Mora som jag skulle göra rundgång på var dryga halvtimmen försenat. Klockan tio i sju rullade det till slut in på spår 6 och jag tog hand om rundgången så att föraren och hans elev kunde få lite rast innan de skulle köra tillbaka till Dalarna.
När rundgången och det efterföljande bromsprovet var klart var det dags att gå till spår 7 där snart en X40 från Hallsberg var på ingående. Jag bytte av föraren och gick till andra änden och förberedde mig för körning. Sedan hann jag upp i Personallokalerna för att ta en kopp kaffe innan det klockan fem i halv nio blev avgång.
Nu var bommarna i Sundbyberg lagade så signalerna kunde visa grönt. Femtiofem minuter senare stannade vi på spår 4 på Västerås C och jag lämnade över till kollegan som skulle fortsätta upp till Smedjebacken. Egentligen ska ju tåget gå ända till Ludvika men ett godståg med farligt gods spårade ur där under natten som var och rev ner kontaktledning med mera så det kommer att vara stopp där ett tag framöver.
Jag gick för att byta om och vid kvart i tio gick jag hemåt i regnet med uppfällt paraply.