Det var tidig start i morse – klockan kvart i sex började passet med att åka till Fagersta. Eftersom det ibland är svårt att få tag i en taxi hade jag förbeställt resan till halv sex för att ha lite marginal om det skulle strula.
Tjugo över fem fick jag SMS om att taxin var på väg så efter att ha bytt om var det bara att blåsa in sig i alkoblåset och sedan gå ner till den väntande bilen.
Jag hade alltså fått ett arbetspass på åkstationen i Fagersta idag. När vi passerat Virsbo ringde min mobil – det var en instruktör som undrade var jag var. Han skulle nämligen examinera mig som körlärare idag och skulle vara med hela arbetspasset. Jag hade ingen aning om detta men det var inte mycket att göra – instruktören fick vänta i Västerås tills jag kom dit.
Väl framme i Fagersta gick jag till Personallokalerna för att äta frukost och därefter ta ut körorder och fordonslista. Strax före klockan sju gick jag ut till spår 7 på bangården bredvid Fagersta Central för att börja klargöra en X14.
Allt gick bra och när ombordaren hoppat in körde vi bort till Fagersta N varifrån det blev avgång vid kvart i åtta. Körningen till Västerås gick utan problem och när vi stannat på spår 4b vid kvart i nio var det dags att byta ände och förbereda för nästa varv.
Instruktören hoppade in i förarhytten och informerade om hur examineringen skulle gå till.
Kvart över nio stängde jag dörrarna och så satte vi fart ut från Västerås. Jag körde och instruktören stod bredvid och vi pratade under tiden. Framme på spår 3 på Fagersta C visade sig det att vi inte hade någon resenär till Fagersta N, så vi fick köra ut till spår 5 för att parkera en timme.
Vi gick till Personallokalerna för att ha rast och jag passade på att äta min matlåda.
Kvart över elva gick vi ut till tågsättet igen och nu var det instruktörens tur att köra och jag skulle agera körlärare. Det går inte på det här sättet att simulera hur det är att ha en elev men jag kunde i alla fall få känna hur det är att stå bredvid när någon annan har kontrollen över spakarna.
Tillbaka i Västerås bytte vi ände igen och efter en halvtimme – klockan kvart över ett – var det dags att lämna Västerås igen. Instruktören körde och jag stod bredvid. I Fagersta skulle vi bli avbytta eftersom tåget skulle gå vidare till Ludvika. På grund av sjukdom och personalbrist blev dock tåget inställt från Fagersta C och vi fick parkera fordonet på spår 1 efter att alla resenärer fått stiga av.
Nu skulle vi egentligen ha haft en halvtimmes rast och sedan åkt pass med en annan X14 till Västerås, men det blev ändrat så att vi skulle köra vårt fordon tillbaka och få lite övertid för det.
Tio i fyra rullade vi iväg från Fagersta. Det var fortfarande instruktören som körde. Resan förlöpte utan problem och vid kvart i fem stannade vi på spår 4b på Västerås C och lämnade över till den väntande kollegan.
Passet var över och det var hög tid att gå hem. Instruktören meddelade att jag blivit godkänd och att jag hädanefter kan titulera mig körlärare.
Nu väntar en ledig helg innan det är dags att jobba igen på måndag.