Sista veckan innan semestern har börjat och det här var också sista dagen på mitt ”utlån” till Fagersta.
Klockan fem började dagens arbetspass med att dygnsklargöra två stycken X14 som stod på spår 8 på bangården bredvid Västerås C. När jag kom ut var det ena fordonet mörklagt och dött. Det här var ju en bra start på dagen tänkte jag. Efter att ha kontrollerat apparatskåpen i hytterna och konstaterat att det inte fanns något liv i fordonet ringde jag Driftstöd. Eftersom jag hade ett fungerande fordon framför det som dött kunde jag koppla ihop fordonen för att snabbare kunna mata in tryckluft i det döda. Jag fick dock lägga en pappskiva mellan elhuvudena i kopplet så att det inte blev någon elektrisk kontakt mellan fordonen. Har man otur kan annars det felaktiga fordonet störa ut det friska.
När det döda fordonet fått i sig lite tryckluft kunde jag återställa underspänningsvakten och få batterispänning till fordonet. Som tur var räckte det för att kunna få i huvudbrytaren som ansluter kontaktledningsspänningens 15 000 Volt till huvudtransformatorn i fordonet. Allt hoppade igång.
Dock hade jag felmeddelanden i Felindikeringssystemet som sade att alla 4 motorerna var urkopplade på grund av fel i styrsystemet. Det blev samtal till Driftstöd igen men vi lyckades inte åtgärda felet och när jag försökte köra hände mycket riktigt ingenting.
Nu hade så mycket tid gått att jag var tvungen att ägna mig åt den X14 jag själv skulle köra, så jag fick hoppa över till den och utföra dygnsklargöringen.
Vid sextiden körde jag ut till spår 4b varifrån vi skulle avgå och kvart över rullade vi iväg.
En timme och trekvart senare – vid åttatiden – var vi framme på spår 2 i Ludvika efter en problemfri resa. Jag bytte ände och efter drygt fem minuter blev det grönt och vi kunde köra iväg.
Kvart i tio stod vi åter på spår 4b i Västerås och jag lämnade över till kollegan som efter en halvtimme skulle köra till Ludvika. Jag gick upp till Personallokalerna för att fika lite och ha en timmes rast.
När nästa X14 var på ingång begav jag mig ner till spår 4b igen och bytte av kollegan som kört. Efter att ha installerat mig i andra förarhytten var det bara att invänta avgången vid kvart över elva.
Nu skulle jag köra till Fagersta C och när vi stannat där på spår 3 lämnade jag över till den väntande kollegan och gick sedan till Personallokalerna.
Dagens arbetspass var slut och det var en halvtimme kvar till tåget mot Västerås skulle avgå så jag tog en kopp kaffe så länge.
Vid tio i ett steg jag ombord och satte mig för att åka hem till Västerås. Väl där bytte jag om och gick sedan hem.